Cookies



200% stijging in platte TV verkoop

12 juni 2006 08:45 door Hans Wind

FIFA world cupDe verkopen van platte tv’s in de week voor het WK in Duitsland liggen 200% hoger dan in een gemiddelde week. Dit blijkt uit weekcijfers van GfK Benelux Marketing Services (GfK MS).

Zoals bij ieder WK en EK voetbalevenement waar ‘Oranje’ in deelneemt, is er een stijging in de verkopen van tv’s te zien. De stijging in verkopen is beduidend hoger dan rond het WK 2002, toen ‘Oranje’ niet deelnam aan het toernooi. Ook dit WK volgt GfK MS het effect van de Nederlandse prestaties op de verkopen per week. GfK MS brengt hiermee in kaart hoeveel meer verkochte tv’s de behaalde plaats van Oranje oplevert ten opzichte van ‘EK-loze weken’. Uiteindelijk verwacht GfK MS dat de totale verkopen van platte tv’s in het jaar 2006 rond de 900.000 stuks zal liggen (met een waarde van 900 miljoen euro). Dat is een stijging van 88% in stuks ten opzichte van het jaar 2005.

Verkoop van platte tv’s ook gestimuleerd door technologische ontwikkelingen In februari schreven de verkopen van platte tv’s geschiedenis; voor het eerst werden er meer platte tv’s verkocht dan traditionele tv’s. Wat maakt de platte tv nu zo succesvol?

Behalve de WK aanbiedingen in de winkels worden de verkopen van de platte TV’s gestimuleerd door nieuwe technologische ontwikkelingen als digitale TV ontvangst (via de kabel, ether of IPTV) en HDTV. Volgens Marketing Manager Jan Zwang van GfK MS stappen veel consumenten die een nieuwe TV kopen over naar digitale TV ontvangst.

Consument en fabrikant bereiden zich voor op een HDTV toekomst De consument kiest er duidelijk voor om op de HDTV (High Definition TV) toekomst voorbereid te zijn. Dat bijkt al uit de verkopen van LCD TV’s de afgelopen week; meer dan 68% van de verkochte apparaten is geschikt voor HDTV beelden. De komende tijd zullen er meer apparaten op de markt komen die HDTV beeldkwaliteit ondersteunen o.a. DVD spelers, gamesconsoles, camcorders en PC’s. Het HDTV tijdperk lijkt hiermee een feit te worden.
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op de meting van de verkopen aan de consument in winkels die deelnemen aan het GfK MS onderzoek.