Cookies



2008 was recordjaar voor TV verkopen

20 maart 2009 07:39 door Hans Wind

2008 was recordjaar voor TV verkopenGisteren publiceerde de branche vereniging voor consumentenelektronica FIAR CE haar jaarrapport onder de titel “De Nederlandse markt voor Consumer Electronics 2008”. Dat gebeurde in het Spant in Bussum. Laten we eens kijken naar een aantal elementen uit het rapport op het gebied van HDTV.

2008 recordjaar voor TV
Het afgelopen jaar was er sprake van een ‘all time high’ van het aantal verkochte televisies. In totaal zijn er 1,8 miljoen televisies verkocht. In vergelijking tot 2007 is dit een stijging van 12% in aantallen en 10% in omzet.

Naast de stijging van de verkoop van LCD-TV’s was er nog steeds een markt voor Plasma-TV’s. De verkoop van het aantal Plasma-TV’s steeg van 125.000 (2007) naar 159.000 (2008) stuks.

Vanaf september werden er op de IFA (internationale consumentenelektronica show in Duitsland) voornamelijk Full HD modellen getoond en steeg de verkoop hiervan hard. Het afgelopen jaar werden er 450.000 Full HD (1980×1080) televisie’s verkocht en ruim 1,1 miljoen HD ready schermen (1280×720).

Inmiddels staat er dan ook in tweederde van de Nederlandse huishoudens een platte televisie en kunnen steeds meer gezinnen televisiekijken in HDTV kwaliteit (49%).

Deze aantallen bieden volgens FIAR veel potentie voor de verkoop van Blu-ray (High Definition) spelers.

Hoewel 32 inch (82 cm) nog de meest verkochte beeldmaat is, gaat de trend van steeds grotere beeldmaten onverminderd door. Inmiddels is meer dan 35% van de verkochte modellen groter dan 32 inch en is in de laatste maanden van het jaar de verkoop van 42 inch televisies nog sterker gestegen. Het dalende prijsniveau speelt hier een duidelijke rol in waardoor het voor steeds meer consumenten aantrekkelijk wordt om een grote platte televisie te kopen.

De gemiddelde prijs van een televisie was het afgelopen jaar 821 Euro.

Ook zijn er duidelijke ontwikkelingen op het gebied van de HD TV specificaties, zoals de toename van de snelheid van de beeldopbouw uitgedrukt in Hertz, de afnemende dikte van de schermen (Slimline) en televisies die steeds vaker uitgerust zijn met ingebouwde DVB-C, DVB-T en DVB-S tuners. Hiermee kun je een abonnementskaarts in de televisie steken en heb je geen aparte settopbox meer nodig om digitaal televisie te kunnen kijken. Het is daarbij uiteraard wel van groot belang dat er een samenwerking met (kabel)maatschappijen is, zodat de televisies en de modules gecertificeerd zijn en men ook voor de toekomst verzekerd is van beeld.

Opkomst van LCD schermen met LED-backlights
Het afgelopen jaar was er een sterke opkomst van het aantal 100 Hertz televisies. Deze modellen laten twee keer meer beelden per seconde zien dan een 50 Hertz model. Met name bij actiescènes en sportwedstrijden resulteert dit in een beter beeld zonder flikkeringen, vage weergave of haperingen. De opvolger hiervan, de 200 Hertz televisie, is in het vierde kwartaal op de markt gekomen en in 2009 zal naar verwachting de verkoop hiervan gaan stijgen door een aanbod van diverse fabrikanten.

Een andere trend voor 2009 is volgens FIAR CE dat er diverse televisies uitgerust zullen zijn met DLNA (Digital Living Network Alliance). Deze techniek wordt ook voor andere apparaten gebruikt, zoals home theatre systemen, computers, game consoles, digitale camera’s en mobiele telefoons. Dankzij DLNA kan de consument gemakkelijk en probleemloos content uitwisselen tussen apparaten die DLNA-gecertificeerd zijn. Denk hierbij aan films, muziek en foto’s.

Fabrikanten maken bovendien met verschillende partijen afspraken over aan te bieden content, waardoor de consument eenvoudige en snelle toegang heeft tot een reeks aan entertainment- en informatiewebsites.
De content is gemakkelijk toegankelijk via de afstandsbediening van de televisie, zonder dat er extra decoders of abonnementen op diensten aan te pas komen.

Ook werd het jaar van 2008 gekenmerkt door onder meer de opkomst van LCD-schermen met LED-backlights.

In 2009 zullen volgens het rapport al meer OLED-schermen op de markt verschijnen. In tegenstelling tot een LCD-scherm hoeft een OLED-scherm niet van achteren verlicht te worden. Daardoor zijn deze schermen veel dunner te produceren en is de contrastwaarde van het beeld nog groter. Het zwart van het beeld is niet meer te onderscheiden van de zwarte rand van de televisie.

Dankzij de innovaties blijft volgens de FIAR de gemiddelde prijs van televisies en daarmee de waardegroei op peil. Het bewijs dat consumenten product innovaties op waarde weten te schatten.

Bron: FIAR CE en GfK