Cookies



47 procent van huishoudens kijkt al digitale TV

9 juli 2009 14:17 door Hans Wind

47 procent van huishoudens kijkt al digitale TVVolgens de Establishment Survey van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) gaat de stijgende penetratie van LCD/plasma beeldschermen (van 31,2 procent in 2008 naar 41,2 procent) en harddisk recorders (17,8 procent) in de Nederlandse huishoudens gepaard met een groei in digitale televisie naar 47 procent (van 41,3 procent in 2008) in de eerste helft van 2009.

Digitale aansluiting
Het percentage traditionele analoge kabelaansluitingen is verder gedaald van 72,7 procent in 2008 naar 64,1 procent. De penetratie van Digitenne is gestegen van 7,5 naar 9,4 procent. De digitale ontvangst via de schotel daalt van 7,8 in 2008 naar 5,8 procent (1e helft 2009) van de huishoudens.

Plasma, LCD en breedbeeld
Bij de televisie in de woonkamer zet de opmars van de platte beeldbuis verder door ten koste van de traditionele beeldbuis. Inmiddels heeft 32,5 procent van de huishoudens een basistoestel met een LCD scherm en 8,7 procent heeft een plasma scherm. Slechts 54,8 procent van de basistoestellen heeft nog een klassieke beeldbuis. In meer dan de helft (58 procent) van de Nederlandse huishoudens is nu een breedbeeld televisie aanwezig.

Harddisk, DVD- en videorecorders
Het percentage harddisk recorders in de Nederlandse huishoudens is gestegen van 15,4 naar 17,8 procent. Als randaparatuur blijft de DVD-speler het populairst. In 54,7 procent van de huishoudens is een DVD- of blueray speler aanwezig, in 17 procent van de huishoudens staat een DVD-recorder.

Televisie kijken via internet
Het percentage huishoudens dat wel eens via de PC naar televisieprogramma’s kijkt is 34,2 procent. Een verdere stijging ten opzichte van de al forse 27 procent over geheel 2008.

Bas de Vos (directeur SKO) zegt hierover: “We zitten als SKO bovenop deze ontwikkelingen door ze te monitoren of te meten in projecten als het Establishment survey en ons WEB-TV project. Alle nieuwe randapparatuur en televisietoestellen meten we uiteraard gewoon in het kijkonderzoek.”

Over de Establishment Survey van SKO
De gegevens uit dit persbericht zijn afkomstig uit de Establishment Survey van SKO, die jaarlijks door Intomart GfK wordt uitgevoerd.

Bron: SKO, Stichting KijkOnderzoek