Cookies



Apple TV groeit snel in populariteit

15 december 2011 11:39 door Hans Wind

Apple TV groeit snel in populariteitVolgens een recente studie van Strategy Analytics is de Apple TV op dit moment de meest populaire media speler in de snelgroeiende markt van connected TV spelers.

Volgens het Engelstalige rapport “Connected TV Players: Another Battlefield in the Smart TV War,” zal de wereldwijde verkoop van connected TV spelers, die ook wel worden aangeduid als video streaming of internet TV set-top-boxes, meer dan verdubbelen in 2011. Strategy Analytics verwacht dat deze markt dit jaar een omvang zal bereiken van 12 miljoen apparaten. Daarvan wordt verwacht dat de Apple TV alleen al een volume van 4 miljoen voor haar rekening zal nemen.

Hoewel de markt van de zogenaamde connected TV spelers nog een opstartfase is zien we ook in Nederland dat steeds meer consumenten interesse voor dit soort apparaatjes krijgen omdat het vaak de meest eenvoudige manier is om Internet content op de HD TV te vertonen.
We verwachten nog eens een extra stimulans in Nederland wanneer diensten met Video on Demand als Netflix en Hulu in ons land beschikbaar komen.

Het lage prijsniveau van de tweede generatie Apple TV en soortgelijke apparatuur maakt dit product aantrekkelijk en betaalbaar voor de consument. In de VS heeft, volgens Strategy Analytics, 8 procent van de huishoudens nu een connected TV speler. In Europa ligt dat rond de 7 procent.

Een andere conclusie uit het rapport is het feit dat Apple TV gebruikers meer geld besteden aan films en TV shows: 30 procent van Apple TV bezitters huurde films of TV shows. Dat was 20 procent bij gebruikers van andere merken.

“Apple leidt deze opstartende markt, die het bedrijf nog steeds ziet als een ‘hobby’.” zegt Jia Wu, Senior Analyst bij the Strategy Analytics Connected Home Devices (CHD) service. “Terwijl Apple zich voorbereid voor de verwachte introductie van haar smart TV’s in 2012, zullen concurrenten hun ontwikkelingsplannen moeten versnellen om te voorkomen dat Apple aan de haal gaat met the connected TV business, zoals dat bedrijf dat eerder vertoonde bij smartphones en digitale muziek.”

Het Strategy Analytics onderzoek werd uitgevoerd als een online enquête onder 2000 respondenten in de VS en 2800 in Europa in de leeftijdsklasse van 15-74 jaar.

Het complete rapport is te koop voor 1.999 US Dollar.

Bron: Strategy Analytics ( http://strategyanalytics.com )

Gerelateerd artikel: Apple TV review

Update 7 maart 2012: Vandaag is de Apple TV 3 geannonceerd.

Apple TV prijs en beschikbaarheid