Cookies



Connected TV breekt door

2 februari 2012 08:12 door Hans Wind

Connected TV breekt doorConnected TV staat op het punt van doorbreken bij het grote publiek. Aan de hardware fabrikanten ligt het in ieder geval niet. Gebruikersinterfaces, design en compatibiliteit worden voortdurend verbeterd. Het aanbod van interessante content en gebruiksmogelijkheden via de met internet verbonden televisie groeit explosief. Vooruitlopend op het Immovator Cross Media Café van 7 februari a.s. een rondje langs de voornaamste hardware leveranciers voor de laatste stand van zaken. Inschrijven voor het Cross Media Café over Connected TV en Consumentenzaken kan overigens gratis op de iMMovator website waar u ook het volledige programma kunt vinden.

Met de Europese voetbalkampioenschappen en de Olympische Spelen in het verschiet zou de grote doorbraak van Connected TV dit voorjaar wel eens kunnen gebeuren. Grote sportevenementen geven traditioneel een flinke boost in de televisieverkopen. En wie de internetconnectiviteit van z’n huidige televisie nog niet ten volle benut, zal hoogstwaarschijnlijk met interessante sportgerelateerde apps over de streep worden getrokken.

Ook een communicatieactie van de fabrikanten – onder aanvoering van Samsung – heeft bijgedragen aan de bekendheid. Verkopers en kopers zijn meer bekend met de mogelijkheden van Connected TV: ‘Heeft deze televisie ook Uitzending Gemist?’ De fabrikanten zijn er in ieder geval klaar voor. Waren er in 2011 nog kanttekeningen bij Connected TV wat betreft aanbod en toegankelijkheid van content, de nieuwste modellen zijn uitgerust met overzichtelijke interfaces, uitgebreide app stores en bieden rechtstreeks toegang tot internet.

Marktleider

Samsung is marktleider op het gebied van Connected TV. Dit voorjaar introduceert het bedrijf de eerste televisie waarvoor zelfs geen afstandsbediening meer nodig is. Samsung’s content manager TV/AV Rick Fens: ‘Met Smart Interaction kunnen gebruikers met hun stem of een simpele handbeweging de TV bedienen, bijvoorbeeld het geluid harder zetten, een app activeren of een recept opzoeken.’ Ook herkent de Samsung Smart TV via de geïntegreerde HD-webcam het gezicht van gebruikers. Dankzij deze gezichtsherkenning hebben zij altijd direct toegang tot apps en content, zonder een wachtwoord in te hoeven voeren.
Het contentaanbod van Samsung is ten opzichte van 2011 verder vergroot. Fens: ‘We focussen op een lokaal relevant content-aanbod waardoor consumenten zelf kunnen bepalen wat ze op welk moment kijken: Video-on-Demand, sport, entertainment, nieuws en informatie, social media of games. De Smart TV geeft ook direct toegang tot content op andere devices en je eigen content in de cloud.’

De televisiemarkt staat bekend om de snelle opeenvolging van modellen: wat je vandaag koopt, is morgen al verouderd. Hier biedt Samsung een oplossing voor met de Future Proof TVKit, een jaarlijkse update voor de Samsung Smart TV. Verder maakt Samsung het internetten via de televisie makkelijker door premium tv’s uit te rusten met een 1 GHz dual core chipset, waardoor multi-tasken mogelijk is. ‘Met de nieuwe webbrowser kun je nu twee webpagina’s op hetzelfde moment openen en je kunt je Bluetooth muis en toetsenbord gebruiken voor navigatie.’ Sharing vormt een belangrijk deel van het aanbod van alle fabrikanten. Samsung komt daarvoor met AllShare Play. ‘We bieden 5 GB gratis opslagruimte in the cloud, waardoor je via Allshare thuis en onderweg multimediacontent van verschillende devices – zoals camera’s, smartphones, tablets en notebooks – kunt uploaden naar de AllShare Cloud Server.’

Fragmentatie

Grote blokkade in het aanbod van applicaties en diensten voor Connected TV was de grote fragmentatie aan systemen op de markt. Philips, LG, Sharp en Loewe hebben daarom samenwerking gezocht in de verdere ontwikkeling van hun eigen systemen: Philips Smart TV, LG Smart TV en Sharp Aquos Net+. Doel is het maken van applicaties te vereenvoudigen en te stimuleren om zo het aanbod te vergroten. Als eerste stap brengen ze hiervoor een gemeenschappelijke softwareontwikkelingskit (SDK) uit.
Ook bij Philips is sharing één van de belangrijke pijlers. Muziek beluisteren, foto’s bekijken, video streamen, content delen kan vanaf en tussen elk device in het thuisnetwerk: tv, tablet, smartphone en laptop. Programma’s of films kunnen naar eigen wens worden opgeslagen op de harddisk. Onder de naam Net TV vindt de gebruiker toegang tot video en apps, met name Video-on-Demand (Videoland), Uitzending Gemist (NOS, RTL), games, social media, muziek en veel infotainment. Voor de bediening van de televisie biedt Philips een MyRemote App voor smartphone of tablet. Met Philips Smart TV kun je ook programma’s opnemen, live-uitzendingen pauzeren en met anderen delen wat je aan het kijken bent. De focus voor de nabije toekomst ligt op het verder ontwikkelen van de interface en aanbod. De user interface zal alleen maar aantrekkelijker en intuïtiever worden door goede content, recommendation (programma’s/content kijken op basis van aanbevelingen van anderen), makkelijkere zoekfuncties, een uitgebreide programmagids en easy payment-faciliteiten. Ook de remote controle is volop in ontwikkeling. Er komen nieuwe app-functies en speciale afstandsbedieningen voor Smart TV.

Troon

Content is King. Degene die de comfortabelste troon weet te creëren, kan zich onderscheiden. Sony ontwikkelde mede daarom Sony Entertainment Network, dat dit voorjaar ook wordt geïntroduceerd in Nederland.
Senior Manager Interactive Content & Services Bart van Bommel: ‘Alle services zijn nu onder één merknaam beschikbaar.’ Naast de reeds bestaande diensten, zoals digitale landelijke en regionale tv-kanalen, diverse video-on-demand services, Twitter, Facebook, Skype en You Tube komt Sony dit voorjaar met de eigen service: Music Unlimited, streaming music (een soort Spotify).
In ontwikkeling is ook Video Unlimited (vergelijkbaar met Hulu en Netflix, timing nog niet bekend). Daarnaast zal dit platform op 2012 TV/Home Cinema en Blu-ray-modellen (vanaf april) ook apps voor niet-videogebonden relevante diensten bieden. ‘Televisie is slechts één van de vier schermen die de consument tot zijn beschikking heeft. Sony Entertainment Network is dan ook benaderbaar vanaf alle Sony internet verbindbare producten, op elke laptop of PC en via apps voor Android en IOS (Apple) op smartphones en tablets. Dit past binnen onze doelstelling is dat we alle diensten willen aanbieden en bundelen op één plek, onder één username en onder één account. Uit onderzoek blijkt dat mensen TV blijven zien als centrale mediahub. De mobiele schermen vervangen het tv-scherm niet, maar worden eerder complementair gebruikt.’
Een andere netwerkservice die komend jaar ook mogelijk wordt voor alle TV’s (met HDMI-aansluiting) is Google TV. Google TV zal Sony het komend jaar beschikbaar stellen in de vorm van een Google hub die te koppelen valt aan elke TV via HDMI. Elke TV kan hiermee slimmer gemaakt worden. Dus ook een oudere TV is gemakkelijk te updaten. ‘De Google TV functionaliteit biedt de consument een volledige internetervaring (Chrome browser en flash compatible), vergelijkbaar met die van een tablet/smartphone/laptop. Daarnaast zullen Android-apps voor TV mogelijk zijn in combinatie met een afstandsbediening met onder meer full keyboard voor tekstinput, touchpad met muisfunctionaliteit, motion control voor gaming en spraakgestuurd zoeken.’

Gebruiksvriendelijkheid

In maart komt LG met een nieuwe lijn Smart TV’s. ‘Met een nieuw homedashboard en een strakker design’, aldus Claudia Nijland, Business Development Manager Smart TV Benelux. ‘De gebruiksvriendelijkheid van het homedashboard onderscheidt ons van andere aanbieders in de markt. Ons dashboard is intuïtief en zeer overzichtelijk. In de 2012 Smart TV’s maakt de dual core-processor het mogelijk om zelf de indeling van je home dashboard naar wens aan te passen. Via het dashboard zijn acht premium content partners zichtbaar en nog eens 12 pre-installed (o.a. RTL gemist, Videoland, You Tube en Twitter). In de LG app-zone bieden we onze selectie van relevante apps, overzichtelijk gerubriceerd.’
Alle devices – ongeacht het merk – kunnen met de televisie worden verbonden, via kabel of wifi. Content kan vrij worden uitgewisseld via LG Smart share. Speciaal voor internettelevisies met Smart TV ontwikkelde LG de Magic Motion Control.
‘Deze lijkt qua functionaliteit op een Wii-afstandsbediening. De remote control 2011 had al een handige point en click-functie waarmee je op het scherm kunt navigeren en selecteren door eenvoudig te richten en te klikken. De 2012-modellen van de Magic Motion Control zijn uitgebreid met stemherkenning, drag&drop en scrollen.’
De televisie is ook te bedienen met de smartphone via een remote controle app. Grote troef is LG’s 3D-aanbod in de Smart TV-omgeving. ‘Onze 3D-televisies zijn uitgerust met passieve 3D-technologie. Dit zorgt voor een comfortabele kijkervaring met de lichtgewicht 3D-brillen van nog geen 14 gram, die qua comfort vergelijkbaar zijn met een zonnebril. Je heb geen dure, oplaadbare 3D-brillen mee nodig. Ons contentaanbod (films, entertainment, games) is geïntegreerd in het Smart TV-platform en daarmee makkelijke beschikbaar. Met een simpele klik kun je bovendien 2D eenvoudig omzetten naar 3D.’ In 2012 gaat LG zich richten op het verder uitdiepen van het Nederlandse content-aanbod. ‘LG zal onder andere uitzending gemist van de publieke omroep, SBS en RTL on demand aanbieden.’

Groot schermformaat

De focus van Sharp ligt bij grote TV’s. Ingrid Helderman, PR & Communications officer van Sharp: ‘En met grote TV’s bedoel ik erg groot. In de komende vier maanden lanceren wij in de Beneluxmarkt 1 x 80-inch LED TV, 2 x 70-inch LED TV en 3 x 60-inch tv’s. (resp. 203 cm, 178 cm en 152 cm). Wij willen dat de consumenten de grote sportevenementen kunnen ervaren alsof ze er zelf bij zijn. Televisies van dit formaat kunnen we eenvoudig produceren, omdat wij beschikken over een zogenaamde 10e generatie fabriek, die deze grote LED TV’s in grote getale kan maken, waardoor de prijs relatief laag blijft.’
Bij Sharp staat dit jaar ook een volledig draadloze tv in de planning, de Wireless Lifestyle. Helderman: ‘Dit concept staat voor een wireless signaaloverdracht. We introduceren dit jaar vier toestellen in deze serie: in 20-, 32-, 40- en 60-inch. De 20-inch is zelfs volledig draadloos dankzij de ingebouwde accu. Het signaal wordt via de settopbox via draadloos HDMI naar het toestel gestuurd, waardoor je dus overal in huis naar een Full HD-resolutie kan kijken. Dit werkt in principe hetzelfde als met wifi in huis. Je hebt tussen de 15 en 20 meter speling vanaf de settopbox, mits je huis niet uit zware betonnen muren bestaat.’
Zoals gezegd maakt Sharp wat Smart tv betreft gebruik van hetzelfde platform als Philips, Loewe en LG. ‘Je vindt Aquos NET+ op de meeste televisies uit de AQUOS-series. De applicaties, waaronder YouTube en Uitzending Gemist, worden continu geüpdate en vernieuwd. Via Aquos Net+ kun je ook direct via je afstandsbediening op het internet surfen.’

U kunt gratis inschrijven voor het Cross Media Café over Connected TV en Consumentenzaken op de iMMovator website.

Bron: Marc Notebomer en beschikbaar gesteld door iMMovator