Cookies



Connected TV en de contentpartijen

15 juni 2011 12:23 door Hans Wind

Connected TV en de contentpartijenTijdens het Mediapark Jaarcongres op 23 juni zal ‘Connected TV’ een belangrijk onderwerp zijn. Onder andere Ivo Lochtman (UPC) en Barbara Schouten (GfK) zullen tijdens het MPJC hun visie geven op Connected TV. Welke initiatieven zijn er nu of worden er ontwikkeld? Wat kan je er mee? Gebeurt er veel op het gebied van Connected TV? Ís het eigenlijk wel de toekomst van tv-kijken? Peter Olsthoorn ging bij de belangrijkste partijen en personen langs en onderzocht de huidige stand van zaken in Nederland. In dit artikel komen de contentpartijen aan bod.

24i: kans voor contentpartijen

In 24i heeft Smart TV de meest enthousiaste pleitbezorger in Nederland. Dat 24i er al geld mee verdient, kan geen toeval zijn. 24i bouwt en beheert apps en menu’s voor de grote partijen Samsung, LG en Philips, alle drie pan-Europese klant. Ook doet het bedrijf mee aan de eerste pilot van Sony. Hans Disch van 24i: “Juist omdat 80 procent van een IPTV-dienst door ons generiek gemaakt kan worden, kunnen we tegen veel lagere ontwikkel- en beheerkosten nieuwe apps introduceren.”

Dat juist een kleine Nederlandse partij zo goed acteert, vindt 24i geen verbazing: “Diverse innovaties met IPTV zijn bij ons begonnen. De technologie is niet eens het moeilijkste verhaal, maar denk vooral niet dat het een simpele websitevariant is. De crux vormt de toegevoegde waarde van de service: het waardemodel achter de dienst. Bovendien laten we ons niet afleiden door dogmatische discussies over standaarden.” Maar is er dan geen broodnodige standaard? ”

Die is er nog niet, maar wel in ontwikkeling. Je hebt bijvoorbeeld HbbTV. Dat wordt geheid een dominante standaard door de steun die veel broadcasters daaraan geven. Maar het overgrote deel van de apps zal HBB-compliant zijn of worden, in plaats van full HBB.

24i mag van de drie tv-klanten geen exacte cijfers verstrekken over het gebruik van hun online diensten, maar enkel een groei-indicatie: de toename van het gebruik van het web op de tv-diensten was in het derde kwartaal 2010 165 procent, het laatste kwartaal liet een verviervoudiging zien. De populairste diensten waren, in deze volgorde RTL, NOS, Uitzending Gemist, Buienradar, YouTube, Meteoservice, Nu.nl, FilmsopTV, Eredivisie Live en TomTom.

Maar nominaal stelt het niets voor. Disch meent dat daar in 2011 een einde aan komt: “Connected TV, oftewel Smart TV, breekt door. We zijn net terug uit Cannes waar bleek dat toch heel veel partijen inmiddels door hebben gekregen wat de enorme kansen en bedreigingen het brengt. Vooral contentpartijen zien steeds vaker dat ze voor weinig geld een belangrijk nieuw en kapitaliseerbaar kanaal kunnen aanboren.”

Relatie met kabelmaatschappijen

Daarmee is de tweedeling gemaakt: contentpartijen doen er goed aan, net als ze voor de iPhone/iPad deden, tijdig te experimenteren op Smart TV. Voor bestaande distributeurs als kabelaars ziet 24i de toekomst somber in als ze geen strategisch antwoord formuleren buiten hun huidige “walled gardens”. “Hun monopoliepositie is onhoudbaar.”

Maar Disch is minder radicaal dan een jaar gelden toen hij voorspelde dat kabelaars voor hun bestaan moesten vrezen op lange termijn: “Hun absolute machtspositie in tv-distributie die ze nu hebben raken ze in de digitale videomarkt kwijt. Maar een UPC of Ziggo kunnen natuurlijk ook zelf waarde toevoegen in nieuwe kanalen.”

Kabelaars kunnen, zegt Disch, hun pakket IP-diensten aanzienlijk uitbereiden, van beveiliging tot domotica. Bovendien, ziet Disch nu in, is de distributie in pakketten niet ten dode opgeschreven: “Contentpartijen staan voor de keuze of ze op zichzelf via internet hun publiek proberen te bereiken met kansen op veel meer inkomsten maar ook het risico van veel minder publiek, of veilig in de pakketten blijven zitten, bijvoorbeeld van de kabelaars die ze mogelijk vaste inkomsten verzekeren.”

24i maakt uiteraard geen keuze tussen haar klanten op de vraag wie het beter doet, maar Disch geeft wel een indicatie: “Aanbieders die verschillende platforms beheersen zoals tv’s, tablets en telefoons, kunnen content tussen die platforms laten bewegen en contentpartijen ook mogelijkheden bieden om applicaties in schermen naast elkaar aan te bieden.”

Dit zou betekenen dat een Apple met Apple TV en iPad en de Koreanen Samsung en in minder mate LG met Android tablets en telefoons hoge ogen gooien. En zelfs op het niveau van de chips verwacht Disch belangrijke entrees in de tv-markt. Hij is het niet eens met Michel Mol dat de tv niet veel intelligentie moet bevatten: “Net als andere terminals als de tabelts en telefoons is met tv veel meer mogelijk. Zolang het gebruiksgemak en de cross channel methode maar leidend blijft.”

En Google TV? Disch: “Google kreeg te maken met de wet van de remmende voorsprong en zag de traditionele machten in de Amerikaanse tv-markt in het geweer komen. Ik denk dat Google een belangrijke partij zal worden op televisie, op de eerste plaats met Youtube, maar dat Google TV niet zo dominant zal worden voor toegang tot content als de zoekdienst op de pc is.”

Bovendien zullen sociale media voor tv kijken direct een belangrijke positie innemen vanwege het tippen van, en babbelen over programma’s. Anders dan op pc hoeven sociale media niet eerst een groot publiek op te bouwen. Dat hebben ze al nu interactieve tv begint te groeien.

Content aan de bal: boeiend Ximon

Nu ‘content aan de bal is’ voor Connected of Smart tv is Ximon.nl, de website om Nederlandse films, documentaires en televisiedrama’s te kijken, natuurlijk boeiend. De officiële introductie volgt tijdens het Mediaparkjaarcongres.

Ximon begint met ruim 500 uur aan video. Een film kost 1 tot 3,50 euro, de meest recente titels 5 euro. Ook worden verzamelingen films aangeboden om als serie te kijken.

Ximon.nl is een initiatief van Eye Film Instituut Nederland, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten, en maakt onderdeel uit van Beelden voor de Toekomst. De overheid stak 1,7 miljoen in het project, de initiatiefnemers 1 miljoen. Het streven is om in de komende vijf jaar het overgrote deel van alle Nederlandse film-, televisiedrama- en documentaireproducties beschikbaar te maken via Ximon.

Het bestuur van de Publieke Omroep (NPO) wil niet meedoen met series en nu ontstaat de situatie dat de individuele omroepen een bezwaarprocedure begonnen zijn tegen deze beslissing.

Stichting video on demand

De groei van video on demand, ofschoon al vele jaren voorspeld, blijft hier nog wat achter. Nu het aanbod snel groeit kunnen consumenten verzuipen in het gevarieerde videostuwmeer zonder dat ze goed weten wat er te koop is. Om dat te voorkomen is Nederland altijd snel met een poldermodel. In dit geval de stichting Video on Demand opgericht door een aantal filmmaatschappijen, providers en distributeurs van digitale video. Het doel van de stichting is on demand diensten een grotere bekendheid te geven onder een breder Nederlands publiek.

Aan de stichting doen ondermeer Sony Pictures, Universal, Warner, A-Film en Dutch FilmWorks mee voor decontent, en de providers KPN, UPC en Ziggo als distributeurs, Samsung als pendant van de CE-industrie.

De stichting gaat een landelijke campagne uitvoeren om de bekendheid van Video on Demand te vergroten.

Peter Olsthoorn

De artikelen van Peter Olsthoorn over Connected TV zijn discussiestof tijdens het Mediapark Jaarcongres waar Connected TV een van de belangrijke thema’s is. Onder andere Ivo Lochtman (UPC) en Barbara Schouten (GfK) zullen hun visie geven op Connected TV. Lees meer over het programma op www.mpjc.nl. Verder met Bert Habets, Dick Molman (Sanoma) en minister Van Bijsterveldt (OC&W).

Gerelateerde artikelen van Peter Olsthoorn over Connected TV:
Tablet of Connected TV?
Eerste gebruikscijfers Connected TV
Gaan de televisieomroepen aan Connected TV?
Apple, Google en Microsoft TV?
Connected TV: de TV’s zelf
Wat zien kabelgiganten UPC en Ziggo in Connected TV?

Lezers van HDTV Nieuws krijgen korting voor het Mediapark Jaarcongres Voer bij uw registratie de VIP-code HD3D in en u betaalt geen 175, maar slechts 145 euro.

Bron: iMMovator