Cookies



Connected TV status

11 mei 2011 12:13 door Hans Wind

Connected TV statusGfK stelt vast dat het hard gaat met televisie met draadloze en vaste internetontsluiting. Barbara Schouten van GfK: “Ondanks een gemis aan standaardisatie is webtelevisie aan een snelle opmars bezig. In totaal zijn er 420.000 webtelevisies verkocht in 2010 en dat was al 22 procent van de totale TV-verkopen.”

De doorbraak is nakende volgens Schouten: “Deze nieuwe vorm van televisie kijken maakt het mogelijk om films en tv series via ’Apps’ op je tv te bekijken maar ook het gebruik van andere applicaties zoals beursnieuws, Youtube, social media en het weer te raadplegen. Bij een enkele tv is het al mogelijk om naast de ’Apps’ ook direct het internet op te gaan en vrij te kunnen surfen. In 2011 wordt dit de nieuwe standaard.”

De gemiddelde prijs voor WebTV toestellen bedroeg €1.127. Indien de groei zich doorzet, heeft over 2 jaar meer dan de helft van alle huishoudens de beschikking over een Web TV, volgens de voorspelling van Gfk over tv-verkoop:
• 2010: 1.926.000 (+3 procent), waarvan 420.000 met internet, ofwel 22 procent
• 2011: 1.865.000 (- 3,2 procent), waarvan 885.000 met een internetaansluiting, ofwel 47,5 procent
• 2012: 1.850.000 ( – 1 procent), waarvan 1.225.000 met internetaansluiting, ofwel 66,4 procent

Penetratie WebTV:
• 2010: 8 procent
• 2011: 20 procent
• 2012: 36 procent
• 2013: 56 procent

Naast de ontwikkeling van Web connected TV zijn het afgelopen jaar ook steeds meer Blu-ray stand-alone spelers en Home Cinema spelers geïntegreerd met internet in het apparaat. Van alle verkochte bluray-spelers is al 47 procent uitgerust met internettoegang, maar bij Home Cinema bluray slechts 8 procent.

Digitale televisie heeft aan het einde van 2010 een penetratiegraad van 67 procent waarvan meer dan de helft is aangesloten via een kabelexploitant en meer dan een kwart via internet.
• Ziggo: 33,7
• KPN: 22,4
• UPC: 16,7
• Canal Digital: 15,3
• Tele2: 6,1
• Kabel overig: 5,8

Gebruikscijfer heeft GfK niet, maar er komt later dit jaar wellicht een eerste indicatie van Kijkcijferonderzoek. Het is nu nog te gering van omvang maar dat kan snel veranderen, ziet ook directeur Bas de Vos van Kijkonderzoek. De enige die ons cijfers verschaftte was de NOS. Daar beginnen we dus onze opsomming van initiatieven en verwachtingen mee in de marktpeiling.

Cijfers NOS Journaal

Lara Ankersmit, per 1 april 2011 Hoofd Nieuwe Media van de NOS brengt het volgende on demand op de verschillende toestellen:
• Philips Net TV/Bluray, Sharp Net TV/Bluray en Samsung Internet@TV/Bluray: laatste NOS Journaal, laatste NOS Acht uur Journaal, Laatste Jeugdjournaal
• Sony Bravia/Bluray: laatste paar NOS Journaals, laatste paar NOS Acht uur Journaals en de laatste paar Jeugdjournaal)

Ze heeft ook al gebruikcijfers, dat wil zeggen de pageviews op de indexpagina over maart 2011:
• Net TV platform (Philips en Sharp gecombineerd): 50.255
• Samsung: 33.313
• Sony Bravia: geen duidelijke stats.

Verder is het NOS Journaal al lang opvraagbaar via de Sony PlayStation. Dat wordt 10.000 keer per dag gevraagd, dus zo’n 300.000 keer per maand, nu nog aanzienlijk meer dan via de tv-toestellen en bluray.

De ontwikkeling is per tv-platform anders gegaan. Philips en Sharp hebben hetzelfde platform en de NOS-dienst is snel vervaardigd: “De eerste versie is binnen een zeer korte periode gemaakt en bestaat uit webstandaarden. Samsung heeft een eigen SDK (Software Development Kit), waarvoor wij de expertise niet in huis hebben. Deze service is dus door Samsung gemaakt met behulp van de door ons geleverde vormgeving en video content. Voor het Sony platform hebben we slechts een XML feed en vormgeving moeten aanleveren.”

Wat kostte dat? Ankersmit: “Voor geen van deze platformen hebben wij betaald, noch zijn wij betaald. Wij waren op elk van deze platformen de eerste of één van de eersten die video aanbood. De meeste tijd is dan ook gaan zitten in het achterhalen van het juiste videoformaat, waarbij we uiteindelijk uit zijn gekomen op een formaat kan worden hergebruikt over de verschillende platformen.”

Het videoformaat voor de connected TVs is MP4/H264. “De kwaliteit hiervan is voor de kabelbranche nog niet wat het moet zijn. Wij optimaliseren de video’s met name voor het grotere scherm van een tv.”

Uitzending Gemist

De NOS was er eerder bij dan Uitzending Gemist, die ook een veel omvangrijker videotheek heeft te ontsluiten. Gerald van der Wijngaart, voorlichter van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO): “We hebben Uitzending gemist voor connected tv volgens de HbbTV-standaard ontwikkeld. Televisietoestellen die deze standaard ondersteunen, kunnen Uitzending Gemist aanbieden. Door voor Hbbtv te kiezen, is er één standaard applicatie waardoor het beheer overzichtelijk is.

Omdat Philips het verst is met de implementatie van Hbbtv is Philips met haar ook de eerste die Uitzending Gemist kon aanbieden in haar hoofdmenu. Hiermee neemt Philips een voorsprong op Samsung, Sony en LG voor zover dat al zou tellen bij de consumenten. “Inmiddels is Uitzending Gemist ook beschikbaar via Sharp-toestellen en zijn gesprekken met andere aanbieders in een vergevorderd stadium”, aldus Van der Wijngaart.

Exploitatiemodel? Van der Wijngaart: “Geen, het is vrij beschikbaar net als via internet. De extra inspanningen voor een kleine vertaalslag zijn nagenoeg verwaarloosbaar.”

Nu bieden UPC en Ziggo in een extra pakket Uitzending Gemist tegen betaling aan. Als Uitzending Gemist via tv beschikbaar is, dan kan dat de toegevoegde waarde van dat kabelpakket negatief beïnvloeden. Van der Wijngaart zegt dat Uitzending Gemist via Hbbtv het kabelpakket niet hoeft te bijten: “Uitzending Gemist heeft via de kabel een hogere kwaliteit dan via Hbbtv. Daarnaast bevindt de Hbbtv-applicatie zich nog in de pilotfase.”

Met de kabel is wel een commerciële afspraak gemaakt, maar de inhoud daarvan wil Van der Wijngaart niet uit de doeken doen. Dat is jammer, want het is goed als transparant wordt hoe het publieke Uitzending Gemist commercieel wordt verpatst via de tv-kabel. Overigens zijn geen van de afspraken tussen de NPO en de distributeurs openbaar.

Peter Olsthoorn

Bron: iMMovator

Meer over dit en andere onderwerpen is te zien en te horen op het MediaPark Jaarcongres 2011 (zie hieronder)