Cookies




De nieuwe huisstijl en visie van UPC

17 mei 2007 07:08 door Hans Wind

De nieuwe huisstijl en visie van UPCHet kabel- en mediabedrijf UPC heeft een nieuwe ondernemingsvisie en merkidentiteit: ‘Gewoon voor Iedereen’. Deze elementen moeten de ontwikkeling weerspiegelen die de onderneming in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt en staan tevens voor de nieuwe manier van denken bij UPC: eenvoudige digitale communicatie voor iedereen. Als symbool van de open en innovatieve stijl van de organisatie lanceert UPC hierbij een nieuw logo: ‘the bloom’ (in bloei).

UPC stelt zich ten doel om iedereen, onafhankelijk van aanwezige kennis of vaardigheden, toegang te bieden tot de digitale wereld met simpele oplossingen en op een menselijke manier. Hiertoe heeft UPC onder andere haar klantenservice in de afgelopen twee jaar structureel veranderd en verbeterd en is het gestart met een programma op het gebied van verantwoord ondernemen. Ook zijn nieuwe en innovatieve producten geïntroduceerd, zoals betaalbare digitale televisie, en digitale telefonie. Recent zijn daar UPC HDTV en de digitale videorecorder (DVR) aan toegevoegd.

Op dit moment is UPC – als eerste kabelbedrijf in Nederland – begonnen met de grootschalige introductie van een Video On Demand (VOD) dienst voor digitale TV. De dienst is geactiveerd in Brabant en zal vanaf 11 juni in Amsterdam en vanaf juli verder in Nederland worden uitgerold.

De nieuwe merkidentiteit wordt door de UPC-groep het eerst in Nederland geïntroduceerd, en vervolgens in de overige Europese landen waar de onderneming actief is.

Diederik Karsten, algemeen directeur UPC Nederland zegt hierover: “Het gaat hier om meer dan alleen een verandering van ons logo. Onze nieuwe visie is het resultaat van een nieuwe manier van werken en speelt in op de snel veranderende communicatiebehoeften van onze klanten. Met de opkomst van nieuwe technologieén en een steeds grotere keuzevrijheid verandert de wereld in hoog tempo. Dit biedt onze klanten enorm veel mogelijkheden, maar het heeft ook een keerzijde: de kans bestaat dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Alles wordt steeds ingewikkelder. Met een aanpak waarin eenvoud en menselijkheid voorop staan wil UPC bijdragen aan het toegankelijker maken van de digitale wereld. Hierbij richten we ons op mensen, niet op de techniek.”

Nieuwe en eenvoudigere producten
Met nieuwe en gebruiksvriendelijke producten verlaagt UPC de drempel tot de digitale wereld. Zo introduceerde UPC in 2005 betaalbare digitale televisie voor iedereen, waar inmiddels meer dan 500,000 klanten gebruik van maken. Nu start UPC als eerste kabelbedrijf in Nederland met de grootschalige introductie van Video On Demand (VOD) voor digitale TV. Met VOD kunnen klanten kiezen uit een veelvoud aan films en tv-programma’s, die ze op elk gewenst tijdstip met de afstandsbediening kunnen aanvragen. Ook de Digitale Video Recorder (DVR), een digitale decoder met daarin een harde schijf voor minstens 65 uur aan programma’s en films, maakt tv kijken eenvoudiger. Met de DVR kunnen klanten zelf bepalen wat ze wanneer op hun televisiescherm willen zien. Met de DVR ontvangt de consument interactieve digitale televisie én kan hij programma’s opnemen. Daarnaast geeft het de klant ook de mogelijkheid om live televisie te pauzeren.

Er zijn ook andere voorbeelden waarmee UPC wil laten zien dat het voor de klant simpeler kan worden. Zo worden de UPC-winkels in de komende weken heropend tot ‘experience centers’ waar uitgebreid uitleg aan klanten kan worden gegeven en waar de klant de apparatuur kan testen. UPC heeft de handleidingen van haar apparatuur in de afgelopen periode bij consumenten getest en herschreven waar dat nodig was. UPC is tevens bezig met de ontwikkeling van keurmerk voor kabelproducten.