Cookies



Digitale televisie aandeel groeide naar 35% in de tweede helft van 2007

4 februari 2008 11:04 door Hans Wind

Digitale televisie aandeel groeide naar 35% in de tweede helft van 2007De penetratie van digitale televisie groeit naar 35% in de tweede helft van 2007 en een plat LCD of plasma beeldscherm is aanwezig in bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens. Dit blijkt uit gegevens uit het Establishment Survey van SKO, dat jaarlijks door Intomart GfK wordt uitgevoerd. In 2007 werden bij in totaal 6.201 Nederlandse huishoudens de belangrijkste televisie gerelateerde kenmerken vastgesteld.

Bij de basistoestellen zet de opmars van de platte beeldbuis verder door ten koste van de traditionele beeldbuis. In de tweede helft van 2007 heeft 17 procent van de huishoudens een basistoestel met een LCD scherm, een kleine 5 procent heeft een plasma beeldscherm. 74 procent van de aangesloten basistoestellen heeft nog een klassieke beeldbuis.

De manier waarop het tv-signaal binnenkomt op het televisietoestel is steeds meer aan het veranderen. Het percentage traditionele analoge kabelaansluitingen is verder gedaald van 80 naar 78 procent, terwijl het totale percentage digitale ontvangst is gestegen van 31 naar 35 procent in de tweede helft van 2007.

Bas de Vos (directeur SKO) zegt hierover: ‘De cijfers laten zien dat de digitale ontvangst in Nederland stabiel doorgroeit. We anticiperen op een minimale penetratie van rond de 45% aan het einde van het jaar.’

Bij de randapparatuur die op een tv-toestel is aangesloten, is de DVDspeler (61% in de tweede helft van 2007) nog verreweg het populairst. Verder stijgt in 2007 het aantal DVD- en harddiskrecorders in Nederlandse huishoudens. Van 24% in de eerste helft naar 28% totaal in de tweede helft van 2007.

Bas de Vos (directeur SKO) zegt hierover: ‘Het aandeel uitgesteld kijken zal door de verdere uitrol van digitale recorders verder toenemen. De groei in het bezit van deze apparatuur laat duidelijk zien dat het opnemen van uitgesteld kijken in de kijkcijfers een goede keuze is geweest.‘

Bron: Stichting Kijkonderzoek