Cookies



Eind 2007 kwart van Nederland klaar voor HDTV

4 oktober 2007 13:12 door Hans Wind

Eind 2007 kwart van Nederland klaar voor HDTVDe Expertgroep Digitale TV heeft de eerste editie van de Monitor Digitale Televisie uitgebracht. De Expertgroep Digitale TV is een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), Beeld en Geluid, AV Facilitaire industrie en distributiepartijen en is ontstaan n.a.v. een initiatief van iMMovator Cross Media Network.

De Monitor Digitale Televisie zit vol met feiten en cijfers en zal periodiek verschijnen. Uit deze eerste monitor blijkt dat digitale televisie en platte schermen de Nederlandse huiskamers aan het veroveren zijn.

De snelle groei van de verkoop van platte schermen gaat hand in hand met de snelle acceptatie van digitale televisie in Nederland. In de afgelopen vier kwartalen groeide het aantal huishoudens met digitale televisieontvangst met 45% tot ruim 2,5 miljoen huishoudens.

Tegelijk steeg het percentage platte schermen (LCD of Plasma) in de maandelijkse verkopen tot maar liefst 87% en dit stijgt nog iedere maand. Ook worden de schermen gemiddeld steeds groter en neemt het aandeel van HDTV-schermen snel toe. Prognoses geven aan dat eind 2007 ruim 40% van de huishoudens beschikt over een plat beeldscherm, waarvan 65% HD Ready of Full HD. Daarmee zijn eind 2007 ca. 25% van de huishoudens in Nederland klaar om HD TV te ontvangen.

De komst van digitale televisie zorgt voor nieuwe kansen en impulsen in de radio- en televisieketen. Aan de ene kant door verruiming van het aanbod in aantal zenders, themakanalen en premium kanalen. Aan de andere kant door nieuwe diensten als Video-on-Demand en Elektronische programma Gidsen. Diensten die de komende jaren alleen nog maar verder zullen worden uitgebreid.

Nieuwe diensten via een massamedium als televisie zijn vaak pas levensvatbaar als een belangrijk deel van de Nederlandse bevolking ermee bereikt kan worden en er gebruik van kan en wil maken. Aanbieders zijn dan ook in snel tempo bezig om nieuwe diensten te ontwikkelen, zoals themakanalen, Video-on-Demand, interactiviteit en HDTV-uitzendingen.

Expertgroep Digitale Televisie
Sinds midden 2006 zet de Expertgroep Digitale TV zich in om de acceptatie van Digitale TV in Nederland te versnellen door het stimuleren van nieuwe diensten, de sector voor te bereiden op de introductie van HDTV in Nederland en informatie te bieden over de ontwikkelingen in Nederland. De Expertgroep Digitale TV is een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Expertgroep opereert als een industrieplatform waarin partijen zijn verenigd die gezamenlijk de dienst Televisie in Nederland verzorgen. Van producenten als Endemol en Eyeworks, via broadcasters als Publieke Omroep, RTL, SBS, facilitaire bedrijven als NOB en United Broadcast Facilities en distributiepartijen als UPC, Casema, Essent, KPN en Tele2.

Monitor Digitale Televisie
De Expertgroep Digitale Televisie heeft de Monitor Digitale Televisie opgezet in samenwerking met GfK Benelux Marketing Services uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor zal de Expertgroep periodiek belangrijke ontwikkelingen in Nederland te publiceren rond de acceptatie van digitale televisie. De inzet is om de Monitor ieder kwartaal te publiceren.

Bron: iMMovator en GfK