Cookies



Fabrikant kijkt vaak mee op uw Smart TV

30 september 2014 08:43 door Hans Wind

Smart TV en privacyBijna alle eigenaren van een moderne Smart TV accepteren klakkeloos de privacyvoorwaarden bij de installatie van hun Smart TV. Daarmee geven ze in veel gevallen toestemming aan de fabrikant hun kijkgedrag te volgen en vast te leggen. De informatie over het bijhouden van het kijkgedrag is opgenomen in lange, lastig te lezen teksten waar maar weinig consumenten zich doorheen worstelen. De Consumentenbond eist dat Smart TV fabrikanten volkomen open en duidelijk zijn over hetgeen ze monitoren en wat ze daarmee doen.

De Consumentenbond nam voor de Consumentengids van oktober 2014 de privacyvoorwaarden van smart-tv’s onder de loep. Daaruit blijkt volgens de bond dat LG Electronics en Panasonic de programma’s die hun klanten kijken en de zoekopdrachten die ze invoeren en inspreken, bijhouden. Sony en Philips volgen het kijkgedrag en Philips registreert daarnaast ook het internetverkeer, het klikgedrag in tv-apps en de films die kijkers online huren en welke uitzending-gemist items ze afspelen.

De Consumentenbond stelt dat bij Samsung de voorwaarden bestaan uit 57 pagina’s waarbij de omschrijving volgens de bond vaag blijft: gebruikersgegevens, loggegevens van de diensten en overige gegevens over het gebruik van het apparaat.

Bart CombĂ©e, directeur Consumentenbond: “Niet alleen zijn privacyvoorwaarden van smart-tv’s moeilijk leesbaar, fabrikanten hanteren ook nog eens een stikken of slikken beleid. Als consumenten de privacyvoorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun tv niet of deels niet. En als ze de privacyvoorwaarden wel accepteren, is het achteraf behoorlijk zoeken hoe ze het automatisch doorgeven van kijkgedrag weer ongedaan kunnen maken. Dit kan veel toegankelijker en helderder, consumenten hebben er recht op om te weten wat bedrijven doen met hun privĂ©gegevens en hoe hun gedrag wordt gevolgd.”

Campagne Helder over online Privacy

Om fabrikanten en andere aanbieders van online diensten te bewegen transparanter te zijn over het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens, start de Consumentenbond de campagne Helder over online privacy. Consumenten kunnen volgens de bond een duidelijk verhaal van de aanbieders eisen door de campagne te steunen. Voor de Digitaalgids van september werden de privacyvoorwaarden van een aantal apps al grondig bekeken en die bleken ook erg lang, onduidelijk geformuleerd of niet specifiek van toepassing op de app.

Bron: Consumentenbond

Gerelateerd artikel: Hella Hueck van RTL Z vroeg begin dit jaar ook al om meer aandacht voor dit onderwerp.