Cookies




Film1 en Sport1 groeiden in eerste jaar 50%

1 februari 2007 16:14 door Hans Wind

Film1 en Sport1 groeiden in eerste jaar 50%De digitale TV-zenders Film1 en Sport1, die ook HDTV in hun pakket hebben, zijn in het eerste jaar na de lancering met 50% gegroeid tot totaal 265.000 abonnees. Voor verdere uitbreiding van het aanbod hebben de zenders de webbedrijven Filmfocus (www.filmfocus.nl) en SportOne (www.SportOne.nl) overgenomen. Deze web-portals, die met de bestaande internetsites van de zenders geïntegreerd worden, zullen onder andere toegepast worden voor het aanbieden van films en live sportwedstrijden via internet. Film1 en Sport1 komen voort uit het Nederlandse Canal+ dat in 2005 door Chellomedia werd overgenomen.

Met deze overnames zetten Film1 en Sport1 een stap vooruit in het realiseren van hun lange termijn multimediastrategie. Die is erop gericht om de consument nog meer keuzevrijheid te geven in het bepalen van de eigen programmering en de manier waarop content geboden wordt. Dit maakten Film1 en Sport1 vandaag bekend tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam.

Managing Director van Film1/Sport1 Jeroen Bergman: “Wij zijn verheugd na een jaar een aantal belangrijke mijlpalen bereikt te hebben. We zijn er, samen met onze distributeurs, in geslaagd het abonneebestand in een jaar tijd met 50% te laten groeien tot ruim 265.000. We hebben een volledige digitale migratie gerealiseerd van de analoge Canal+ abonnees naar de digitale decoders van de kabel-en satellietaanbieders. We hebben kwaliteitszenders neergezet met een groter aanbod tegen een lagere prijs, waardoor we een breed publiek aantrekken. In de zomer van 2006 hebben we met Sport1 HD en Film1 HD de eerste twee Nederlandse HDTV-zenders geïntroduceerd, die naar verwachting een belangrijke rol zullen spelen in het lange termijn succes van Sport1 en Film1. Hoewel we hebben bewezen succes te kunnen boeken zonder Eredivisievoetbal, is Sport1 nog steeds zeer geïnteresseerd in de live rechten hiervan. Wij hebben echter niet de behoefte om deze op exclusieve basis te kopen. Voor een optimale groei van betaaltelevisie in Nederland zouden deze rechten via alle aanbieders van digitale TV voor de consument beschikbaar moeten zijn.”

Multimediale strategie: nieuwe websites, TV-portals en S-VOD
De multimediale strategie van Film1 en Sport1 heeft geleid tot de overname van twee bestaande portals. Achterliggende gedacht is de consument nog beter te bedienen in het bepalen van de eigen programmering. Uitgangspunt blijft dat Film1/Sport1 aantoonbaar het beste op het gebied van film en sport willen brengen.
Per 1 februari heeft Film1 de web-portal Filmfocus.nl overgenomen dat marktleider is op filmgebied. Deze site zal worden geïntegreerd in de bestaande Film1-site. Op termijn zullen hier movie streaming-diensten voor worden ontwikkeld, waarbij de consument films online kan bekijken of downloaden.
Sport1 heeft de web-portal SportOne.nl overgenomen en ook hier gaat het om een site met een hoge merkbekendheid. Op deze site zullen ook tegen betaling webstreams worden aangeboden van bijvoorbeeld UEFA Champions League-wedstrijden, waarbij bezoekers kunnen kiezen welke wedstrijd ze willen downloaden.

Voor Sport1 is een interactieve TV-sportportal ontwikkeld op het digitale platform van UPC waarbij sportliefhebbers actuele standen, score’s, wedstrijdschema’s en sportnieuws op kunnen vragen, spelletjes kunnen spelen en op een interactieve manier kunnen kiezen op welke van de maximaal acht tegelijkertijd gespeelde live sportevenementen af te stemmen. Ook voor Film1 wordt binnenkort een TV portal gelanceerd, waarop Nederlanders bijvoorbeeld zelf hun eigen Oscar-winnaars in de verschillende categorieén kunnen kiezen.

Voor de digitale televisiekijker zal Film1 dit jaar ook Subscription-Video On Demand (S-VOD) lanceren. Dit is een nieuwe TV-dienst die de liefhebber in staat stelt films die op de filmkanalen te zien zijn, zelf naar keuze op te halen wanneer dat gewenst is. Ook voor Sport1 zullen een aantal programma’s op aanvraag beschikbaar gemaakt worden.

Over Film1
Film1 is een digitale betaal-TV-zender van Chellomedia, de Europese content en digitale diensten divisie van Liberty Global, Inc. Film1 zendt 24-uur per dag vier filmkanalen zonder reclame uit en biedt kwaliteitsfilms die in Nederland hun tv-première beleven – van kassuccessen tot onafhankelijke en art house-films. Film1 heeft exclusieve overeenkomsten met de meeste Hollywood-studio’s, zoals Warner Bros, Universal, Fox, Paramount, Dreamworks en Disney. Film1 biedt eveneens een HDTV-kanaal zonder extra kosten aan. Kijkers kunnen Film1 ontvangen door een abonnement af te sluiten met een kabelbedrijf of via satelliet TV. Voor meer informatie: www.film1.nl.

Over Sport1
Sport1 is een digitale betaal-TV-zender van Chellomedia, de Europese content en digitale services-divisie van Liberty Global, Inc. Sport1 is een 24-uurs sportzender met een breed scala aan live sport. Deze zender biedt maximaal acht digitale sportkanalen tegelijkertijd waardoor de kijker zelf kan beslissen welke wedstrijd hij volgt. Het aanbod van Sport1 omvat alle belangrijke Europese voetbalcompetities, evenals de UEFA Champions League, de Engelse FA Cup en de Copa Libertadores. Ook zijn hockey, basketbal, darts, golf en tennis te zien. Sport1 biedt vanaf juni ook een HDTV-zender zonder extra kosten aan.