Cookies



Groei HDTV zet door

2 juni 2008 16:16 door Hans Wind

Groei HDTV zet doorDe penetratie van digitale televisie in Nederlandse huishoudens nadert de 50%. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2008 was het aantal digitale aansluitingen gegroeid tot 3,2 miljoen, oftewel 45% van de huishoudens.

Ziggo is inmiddels uitgegroeid tot onbetwist marktleider in termen van aangesloten huishoudens. Dat concludeert de vierde editie van de monitor Digitale televisie van de Expertgroep Digitale televisie.

Ook het aantal huishoudens met een HD-Ready of FullHD scherm groeit snel, en zal dit jaar naar verwachting van GfK groeien tot 48%.

Inmiddels is het aandeel van platte schermen in de verkopen van televisies in het eerste kwartaal van 2008 gestegen tot meer dan 95%. De in 2007 ingezette snelle opmars van FullHD schermen versnelt nog, waarbij GfK verwacht dat in 2008 33% van de verkochte televisies FullHD zal zijn. Aan het eind van 2008 zal al 10% van alle huishoudens beschikken over een scherm in FullHD-kwaliteit.

De ontwikkelingen bij de consumenten roepen om meer content in HD-kwaliteit. Nu de strijd om de standaarden voor de drager van HD-films in het voordeel van BluRay lijkt beslecht, staat de weg open om meer titels op de markt te brengen. Distributiepartijen werken aan hun HD-aanbod met speciale zenders en aanbod van HD in video-on-demand. Nieuw in deze editie van de monitor zijn overzichten van de geboden functionaliteiten per aanbieder en de cijfers voor verkopen van Blu-Ray schijfjes, die in het eerste kwartaal groeide tot bijna 50.000 exemplaren. Die Hard 4.0 was daarvan het meest succesvol met bijna 4.000 verkochte schijfjes.

De Monitor Digitale Televisie wordt ieder kwartaal uitgebracht door de Expertgroep Digitale TV, een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), Beeld en Geluid, AV Facilitaire industrie en distributiepartijen en is ontstaan n.a.v. een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Monitor Digitale Televisie is opgezet in samenwerking met GfK Benelux Marketing Services uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor publiceert de Expertgroep periodiek belangrijke ontwikkelingen rond de acceptatie van digitale televisie in Nederland.

Bron: iMMovator GfK