Cookies



HD Dagen geven beeld van HDTV status in Nederland

10 november 2009 09:12 door Hans Wind

HD Dagen geven beeld van HDTV status in Nederland Op de HD dag die gisteren in Hilversum werd gehouden werd een beeld gegeven van de status van HDTV in Nederland.

Onder andere vertegenwoordigers van AVRO, SBS Broadcasting, Het Gesprek, CanalDigitaal en Ziggo presenteerden daar hun visie op HD TV en gingen vervolgens in het forum de discussie met elkaar aan.

David Linssen, manager Mediatechnologie bij de AVRO, geeft een presentatie over de ontwikkelingen bij de AVRO.

Hij kijkt terug op het afgelopen jaar en zegt dat er sinds zijn presentatie op de HD dagen van 2008 “vergaderd, gewacht, gediscussieerd, onderhandeld en geïnvesteerd” is. Maar uiteindelijk is men het ook echt gaan doen!

Bij elke nieuwe serie, elk nieuw programma, wordt bij de AVRO vanaf nu de afweging gemaakt of men het ook in HD kan vastleggen. Belangrijk omdat men de aandacht van de consument wil vasthouden. De TV moet immers steeds harder concurreren met de pc’s, mobiele telefoons, spelcomputers en alle andere content die via de set-top box en blu-ray te zien is. In die reeks is het percentage HD erg groeiend, dus de vraag is hoe ook broadcast aantrekkelijk kan blijven voor de consument. Hoe lukt het om een redelijk aandeel te houden als het gaat om de aandacht van de kijker. Volgens Linssen is het daarbij van belang ook volop voor HD te kiezen. HD is namelijk onderscheidend voor broadcast.

Een uitdaging is om de consument uit te leggen hoe hij HD kan gebruiken:

•Fabrikanten: hoe sluit je HD aan, aandacht voor CI+ en interface, uitleg wat het precies is en training van het retail personeel
•Distributeurs: vindbaarheid, on-demand beschikbaar maken, meer HD content en adopteer de CI+ standaard
•Zenders: branding, gebruik het in promotie, zichtbaarheid in EPG’s en gidsen en het stimuleren van productie van HD programma’s
•Facilitairen: ontwikkelen nieuwe producten en diensten, meer samenwerking, ook met producenten en omroepen en verlaag de kostprijs
•Producenten en omroepen: programmamakers leren werken met HD, op alle genres toepassen, niet zien als cash-cow maar als noodzaak om te overleven en vooral niet langer wachten, het moment is nu!
Het gebeurt misschien al maar het kan echt beter, zeker ook door in de keten samen te gaan werken. Je komt dan al snel in de sfeer van werkgroepen, stuurgroepen, regiegroepen en taskforces. Maar om dat nou te doorbreken stelt Linssen voor om binnenkort gewoon een brainstormdag te houden en roept de aanwezigen op om daar aan mee te doen.

Eric Eljon van SBS Broadcasting vertelt over HD bij SBS Broadcasting. Volgens hem ligt de sleutel bij de kijker, die zal uiteindelijk moeten gaan kijken. Daar komt ook de rekening terecht. Dat geldt ook voor de Publieke Omroep, het is volgens hem een illusie om te denken dat we dit gratis gaan aanbieden. Overigens is de kijker ook best bereid om er voor te betalen, zo bleek ook al uit het eerdere verhaal van GfK.

Het probleem zit niet bij de kijker, maar in de keten, met name in het laatste deel ervan. De kijker moet bereid zijn om de distributeur te betalen en de distributeur moet bereid zijn de omroep te betalen.

SBS heeft niet stilgezeten, zo heeft men een paar weken geleden met Hart van Nederland een proefuitzending gemaakt. Daar maakt men ook veel gebruik van user generated content en het viel niet tegen om hierbij HD in te zetten. SBS is nu ‘om’, sinds kort is Net5 in HDTV beschikbaar, vanaf januari 2010 ook Veronica en SBS6 volgt.

Ruud Hendriks, van Het gesprek, vertelt dat ze een uur nodig hebben gehad om te beslissen dat men op 1 januari 2010 met HDTV zou beginnen. Wat Het gesprek betreft zou men vanaf die datum dan ook volledig HDTV gaan doen. Maar de kabel is er niet klaar voor, er is nu al te weinig capaciteit op de kabel.

Een kwart van de Amerikanen kijkt eenmaal per maand via de mobiele telefoon tv, Hendriks kan zich niet voorstellen dat die groep zich ergert aan de kwaliteit van SD. Het gaat de consument niet om de beeldkwaliteit van de programma’s maar om de inhoud.

Verder waarschuwt hij er voor dat het niet gaat om de verspreiding van HD over de huishoudens, maar over het kijken naar HDTV op de toestellen binnen die huishoudens.

Rene Tensen is van CanalDigitaal en voor hem is de centrale vraag of HDTV de mogelijkheid biedt voor een duurzaam concurrentievoordeel voor marktpartijen.

Een blik op het speelveld biedt veel positieve elementen:

•Veel kijkers hebben een geschikte TV
•De kijkers willen mooi beeld & snel internet
•De top 10 zenders komt met HD
•De strijd tussen kabel en KPN (Digitenne) versnelt de markt
•Het WK komt eraan! (40% van de jaaromzet wordt dan in het betreffende kwartaal gescoord)
Het gerucht gaat dat KPN met HDTV gaat komen en er is een officiële aankondiging geweest dat Tele2 de markt gaan betreden. Beide zaken zijn goed voor de ontwikkeling van de markt.

Maar tegelijkertijd zijn er ook allerlei onzekere factoren:

•De markt voor nieuwe TV’s staat onder druk (maar dat lijkt mee te vallen)
•Gaan kijkers extra betalen voor mooi beeld?
•Gaan distributeurs extra betalen voor HD?
•Hoeveel native HD vs. upscaled SD wordt er uitgezonden?
•Gaan de zenders HD ‘vermarketen’?
•Werkt HDTV over ADSL goed genoeg?
•Hoe snel komt er meer VDSL en glas?
Hij gaat daarna in op de positionering van HDTV:

•Bereik: alle Nederlandse huishoudens en tweede huizen in Europa
•Zenderaanbod: 400+, HD sterk groeiend
•Capaciteit: meer dan genoeg satellietcapaciteit via ASTRA
•Betrouwbaarheid: proven technology
•Triple Play: samenwerkingsmodel, samen met televisie en bellen aanbieden
•Interactiviteit: over the top eenvoudig toe te voegen
•Zorgeloos: Smartpack direct of op maat via de vakhandel
CanalDigitaal heeft inmiddels 17 HD-zenders en doet de marketing hiervoor ook anders. Men heeft in april 2009 het HD Smartpack geïntroduceerd en daarmee nieuwe doelgroepen als vrouwen en jongeren (in de stad) bereikt. Belangrijk is dat HD een belangrijke feature is, maar niet de kern van het product. Ook heeft men het Triple Play Ideaal pakket.

Rene Tensen verwacht in de aanloop naar het WK van 2010 een enorme push vanuit zowel bestaande als nieuwe aanbieders om HD te verkopen.

Yoram Levi verwacht met Ziggo eind dit jaar 50% HDTV-abonnees te hebben. HD gaat volgens hem met de komst van CI+ een enorme stap maken. Als het gaat om het capaciteitsvraagstuk dan is uitbreiding te doen, maar niet van de ene op de andere dag. Het gaat steeds om keuzes tussen HD, SD, internet, analoog en (in mindere mate) telefonie over diezelfde kabel.

Paneldiscussie
Volgens Linssen is het HDTV virus zich aan het verspreiden, maar het is nog geen Mexicaanse griep. Hendriks vindt dat de marktleiders een voortrekkersrol moeten vervullen maar staat zelf ook te popelen om te beginnen, daarvoor moeten de kabelaars wel eerst de ruimte aanbieden.

Er ontspint zich een discussie tussen AVRO en SBS over de financiering van HDTV. “Als wij 800 miljoen van de overheid krijgen, dan kan ik ook met HDTV aan de slag. Je voedt de kijker op met de gedachte dat het gratis is en over een paar jaar zal blijken dat dit niet zo is,” aldus Eljon van SBS. Hendriks vindt dat je analoog zou moeten afschaffen en Levi van Ziggo vindt dat helemaal geen gekke gedachte, maar voorlopig blijft analoog nog erg relevant.

De politiek heeft eerder ook de etherzenders afgeschaft, dus waarom zou dat met digitaal niet kunnen, aldus Hendriks. Linssen vindt het frustrerend dat het voor de kijker niet helder is wat HDTV is, dat zou duidelijker moeten. Hendriks voelt niks voor een extra logo in beeld, hooguit bij analoge uitzendingen de melding dat je het ook in HD kunt zien. Volgens Ziggo wil de klant niet meer betalen voor HDTV, daar is SBS het uiteraard niet mee eens. De kijker zal ervoor moeten betalen want het kost echt meer geld.

Linssen (AVRO) stelt vast dat iedereen de hete aardappel door blijft geven. Hij gelooft niet in de stelling van SBS dat HD premium is. “Wij willen onze programma’s door veel mensen gezien hebben.”

Dagvoorzitter George Freriks vraagt of SBS misschien ook uit het fonds van de Publieke Omroep zou willen putten. Dat is niet zo, het gaat hier om een bedrag dat ooit op is en de ontwikkelingen blijven doorgaan. De deelnemers lijken elkaar te vinden op de conclusie dat de contentproductie zoals die nu bij TV gebeurt onder druk staat.

Bron: iMMovator