Cookies



HD TV nog steeds een mysterie voor veel Europeanen

15 december 2007 09:55 door Hans Wind

HD TV nog steeds een mysterie voor veel EuropeanenVeel consumenten zijn nog steeds niet in staat om zich een goed beeld te vormen van HD TV technologie. Zelfs het verschil tussen analoge en digitale TV wordt niet begrepen bij een derde deel van Duitse huishoudens volgens de resultaten van een GfK (Growth from Knowledge) onderzoek over televisie kijken in zeven Europese landen waaronder Nederland.

HDTV (High Definition TV) wordt gepositioneerd als het televisie formaat van de toekomst. De hogere resolutie (meer beeldpunten) levert betere beeld kwaliteit en meer detail, waardoor het kijken naar de TV nog plezieriger wordt dan dat nu het geval is met ons huidige PAL beeld formaat. Er is echter een groot dilemma bij die ontwikkeling. Dat ligt in eerste instantie in het feit dat de televisie zenders en uitzendgemachtigden aarzelen om HDTV materiaal (content) aan te bieden omdat ze er van uit gaan dat zulke programma’s op dit moment toch maar een kleine minderheid van de huishoudens zouden bereiken. Dit heeft weer als gevolg dat consumenten weer minder redenen zien om HD TV apparatuur aan te schaffen.

Om een beter beeld te vormen van deze situatie en objectieve cijfers te verzamelen heeft GfK een representatief onderzoek uitgevoerd gedurende de afgelopen zomer. De GfK bedrijven hebben telefonisch 1.000 mensen ondervraagd in elk van de zeven belangrijkste Europese landen in het onderzoek.

De resultaten laten een duidelijke boodschap zien. Ze illustreren dat veel consumenten niet bekend zijn met de laatste “buzzwords” in consumenten elektronica, zoals HD-Ready of het de nieuwe opvolgers van het DVD DVD formaat, Blu-Ray en HD DVD. Op de vraag of ze in het bezit waren van een HD Ready televisie, antwoordde 22% van de onderzochte Duitse gezinnen dat ze het antwoord op die vraag niet konden geven. Daarnaast waren veel consumenten zich niet bewust dat ze bijna altijd een speciale HD decoder of set-top box moesten hebben om ook werkelijk HDTV of digitale TV te ontvangen. Ook op het gebied van de TV ontvangst, dat is de manier waarop de TV het signaal binnenkrijgt, weet één op de tien huishoudens weinig tot niets. In totaal wist een derde deel van de ondervraagden niet of ze hun TV signaal via een analoge of digitale verbinding ontvingen.

In de praktijk is het percentage huishoudens dat analoge TV kijkt nog steeds zeer hoog en veel gezinnen moeten nog kennis gaan maken met de wereld van de digitale TV. Vier van de vijf huizen in Duitsland hebben nog steeds één of meerdere klassieke beeldbuis TVs. Aan de andere kant worden deze TVs wel steeds meer vervangen door moderne platte HD televisies. Ook deze studie geeft aan dat de opmars van LCD en Plasma schermen niet langer te stoppen is. Ongeveer 18% van de Duitse huishoudens bezat al minstens één platte TV.

Een ander punt dat uit het GfK onderzoek naar voren kwam is het feit dat de ontwikkelingen in video technologie er toe geleid hebben dat video recorders in minder dan een derde van de gezinnen nog gebruikt worden. DVD spelers hebben de VHS apparatuur in bijna tweederde van de gezinnen vervangen.

Het onderzoek
Het TV Consumer Survey 2007 werd uitgevoerd in zeven belangrijke Europese landen (Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland en België) gedurende de maanden Juni en Juli 2007.De resultaten geven informatie over TV signaal ontvangst, TV apparatuur binnen het huishouden en de ontwikkeling van HD TV vanuit het perspectief van de consument.

Bron: GfK

Misschien kan onze HD TV terminologie sectie u een stapje verder helpen.