Cookies




HDTV overeenkomst tussen Philips en UPC

3 maart 2006 12:17 door Hans Wind

PhilipsPhilips en UPC Nederland hebben vandaag een exclusieve overeenkomst ondertekend voor de introductie van HDTV (High Definition Television) dit jaar aan UPC klanten. UPC zal door Philips geproduceerde digitale, interactieve en HDTV geschikte MediaBoxen introduceren waar het inmiddels een groot volume van heeft besteld. Met deze MediaBoxen kunnen Nederlandse televisiekijkers voor het eerst genieten van HDTV-beelden,
te beginnen bij het internationale voetbal toernooi in juni 2006. Beide ondernemingen starten tevens met marketingactiviteiten deze maand die gericht zijn op het gezamenlijk promoten van UPC HD diensten en Philips HD-Ready Flat TVs.


Philips heeft eveneens een overeenkomst bereikt met chellomedia, een zusterbedrijf van UPC, en eigenaar van de betaaldienst Sport1 en Film1. Sport1 en Film1 zullen de eerste HDTV betaal-TV kanalen in Nederland begin juni lanceren in samenwerking met Philips. Sport1 zal het internationale voetbaltoernooi in HDTV uitzenden, en later eveneens wedstrijden van andere belangrijke Europese voetbalcompetities, alsmede een uitgebreid aanbod aan andere internationale sporten in HDTV. Tegelijk lanceert Film1 begin juni ook een HDTV-kanaal dat de meest recente Hollywood films in het HDTV-formaat zal uitzenden.

De strategische samenwerking tussen Philips en UPC, die in oktober 2005 werd aangekondigd, leidt eveneens tot gezamenlijke marketingactiviteiten. Deze starten in maart met de promotie van het HD-pakket van UPC. Philips heeft hiertoe de nieuwe settopbox HDTV DCR7000 Euro-DOCSIS exclusief voor UPC ontwikkeld. De samenwerking behelst verder gezamenlijke promotie-activiteiten van UPC HD diensten en Philips HD-Ready Flat TVs. Details van deze promotie-activiteiten zullen later worden bekend gemaakt.

‘Deze activiteiten zorgen ervoor dat UPC razendsnel het HDTV tijdperk kan betreden’ zegt Allard Bijlsma, Managing Director en Senior Vice President Philips Consumer Electronics Benelux. ‘Doordat het internationale voetbal toernooi in 2006 voor de eerste keer in HDTV wordt uitgezonden, zorgen we ervoor dat Europa in een nieuw televisietijdperk belandt. Partnerships zoals die met UPC zijn van cruciaal belang voor een grootschalige
consumentenacceptatie van HDTV’.

Gene Musselman, President and Chief Operating Officer UPC Broadband voegt hieeraan toe: ‘Deze overeenkomst betekent dat Nederland in Europa een van de leidende landen wordt op het gebied van HDTV. Door de samenwerking met Philips kan UPC er trots op zijn dat het HDTV op de Nederlandse markt brengt. UPC is momenteel bezig al haar klanten interactieve, digitale televisie aan te bieden. De introductie van HDTV en producten als de Personal Video Recorder zorgen voor een geheel nieuwe manier van televisiekijken.
Televisiekijkers in heel Europa vragen steeds meer om de hoogwaardige HDTV-ervaring die al gewoon is in de Verenigde Staten en Japan.’

HDTV (High Definition Television) is de televisie van de toekomst en biedt een veel betere beleving van televisiekijken. HDTV transmissie zorgt voor een aanzienlijke betere beeldresolutie en geluidskwaliteit dan de huidige doorgifte standaarden. Om van HDTV-kwaliteit te kunnen genieten hebben consumenten een HD geschikte TV en een HDTV geschikte digitale MediaBox nodig. Philips is een van de grootste producenten van
innovatieve HD-Ready Flat TV’s (LCD en plasma) en set-top boxen.