Cookies



Helft van TV aankopen in 2009 is Full HDTV

18 september 2009 08:53 door Hans Wind

Helft van TV aankopen in 2009 is Full HDTVDe groei van het aantal aansluitingen op digitale televisie hield in het tweede kwartaal van 2009 aan zodat vrijwel de mijlpaal van 60% aansluitingen in relatie tot het aantal huishoudens in Nederland werd bereikt. In de negende editie van de kwartaalmonitor Digitale televisie van de Expertgroep Digitale Televisie worden opnieuw stevige groeicijfers voor digitale televisie en platte schermen gepubliceerd.

In het tweede kwartaal kwamen er bijna 300.000 aansluitingen van de aanbieders van digitale televisie via de kabel, satelliet, ether en internet bij.

Ook de verkoop en penetratie van platte en HD TV schermen blijft snel stijgen waardoor aan het eind van 2009 in 83% van de huiskamers het belangrijkste toestel een plat scherm is. In 69% van alle Nederlandse huiskamers zal dan een toestel geschikt voor Full HD of HD Ready ontvangst staan.

In de voorspelling van de verkopen van platte beeldschermen is door GfK na een wat voorzichtige voorspelling na het eerste kwartaal van 2009 de prognose van de verkopen van platte beeldschermen voor 2009 stevig naar boven bijgesteld, naar 1,8 miljoen exemplaren.

In 2010 wordt zelfs een groei naar meer dan 1,9 miljoen toestellen voorzien. Daarbij is de rol van de plasmaschermen minder groot dan in eerdere prognoses en nadert de verkoop van beeldbuis toestellen nog sneller de nul dan eerder voorzien. Daartegenover neemt de rol van de verkopen van Full HDTV schermen snel toe tot dit jaar al 50% van de verkopen, met een verdere stijging naar 70% in 2010.

De Monitor Digitale Televisie wordt ieder kwartaal uitgebracht door de Expertgroep Digitale TV, een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), Beeld en Geluid, AV Facilitaire industrie en distributiepartijen en is ontstaan n.a.v. een initiatief van iMMovator Cross> Media Network. De Monitor Digitale Televisie is opgezet in samenwerking met GfK Benelux Marketing Services uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor publiceert de Expertgroep periodiek belangrijke ontwikkelingen rond de acceptatie van digitale televisie in Nederland.

Bron: IMMovator / GfK