Cookies



Tv-trends, tv-formats en tv-sponsoring

3 november 2011 11:03 door Hans Wind

Tv-trends, tv-formats en tv-sponsoringBij Otto Cramwinckel Uitgever is een nieuw boek verschenen met als titel “Naar een origineel idee van, over tv-trends, tv-formats en tv-sponsoring”.

Nieuwe genres zeldzaam

Deel 1 van het boek beslaat 11 thema’s, zoals Koken op televisie, Scripted reality, Coaching, etc. Het boek laat zien waar tv-programma’s oorspronkelijk vandaan komen en hoe genres internationaal worden doorontwikkeld. Zo blijkt uit de analyse over de afgelopen 10 jaar dat er af en toe een geheel nieuw tvgenre op de markt verschijnt, zoals de lancering van de real life soap Big Brother (1999). Maar meestal zijn het kleine wijzigingen in tv-programma’s die een trend kunnen inzetten. Een van de bekendste voorbeelden is de wijziging van presentatiestijl in de BBC2 quiz show The weakest link (2002). Voor het eerst worden kandidaten ‘afgezeken’ door presentatrice Anne Robinson. De ‘afzeikstijl’ wordt een trend en gekopieerd naar andere genres zoals talentenshows en coachingprogramma’s. Vanaf 2010 is het ‘afzeiken’ weer uit, zoals in The voice of Holland waar positieve opbouwende kritiek weer centraal staat.

Scripted reality kan de trend voor 2012 worden

Het kan soms jaren duren voordat een genre tot een tv-trend wordt gebombardeerd. Afgelopen 10 jaar verschijnen mondjesmaat allerlei scripted reality programma’s op de internationale tv-markt. De combinatie van fictie en non-fictie in een tv-programma is in 1999 al te zien op de Franse tv. In Nederland komt BNN met Finals in 2000 en in 2007 met De grote donorshow (foto voorkant boek). Bij deze vorm (‘scripted character’) wordt een ‘gescripte’ alleswetende figuur neergezet in een ‘echte’ nietsvermoedende omgeving. Anno 2011 verschijnen in Nederland meer formats in het genre, zoals de pilot van het social media format Truman. “Het lijkt erop dat scripted reality nu definitief gaat doorbreken”, aldus de auteurs Agnes Dijker en Charles Vaneker werkzaam als consultants bij KlapperCom Consultancy. Het eerste deel eindigt op het moment van de doorbraak van TV gekoppeld aan sociale media. Een nieuw tijdperk is ingegaan.

Sterke aanwezigheid tv-sponsor niet altijd effectief voor merk

Het tweede deel van het boek gaat over het ontwikkelen van tv-formats op basis van een idee of merk. In het boek worden tips gegeven hoe je een idee kunt uitwerken tot een (gesponsord) tv-format, en waar je op moet letten bij het gebruik merkplaatsingen. Uit een uitgebreide literatuurstudie blijkt bijvoorbeeld dat sterke aanwezigheid van een sponsor in een tv-programma goed is voor de merkherinnering bij kijkers, maar minder goed kan uitpakken voor de beïnvloeding van het merkimago.

Voor wie is het boek bedoeld?

Het boek is bedoeld voor iedereen die (al dan niet beroepsmatig) is geïnteresseerd in internationale tvprogramma’s, trends en gesponsorde televisie nu en afgelopen 10 jaar. Het boek kan ook dienen als naslagwerk (met meer dan 700 tv-programmatitels) en/of als studieboek.

“Naar een origineel idee van, over tv-trends, tv-formats en tv-sponsoring” prijs en beschikbaarheid
Naar een origineel idee van, over tv-trends, tv-formats en tv-sponsoring telt 176 pagina’s en heeft als ISBN 9789071894664. De prijs is vastgesteld op 24,50 euro.

Bron: Otto Cramwinckel Uitgever