Cookies




Nederlandse consument en HDTV

5 maart 2008 08:16 door Hans Wind

Nederlandse consument en HDTVVan de Nederlanders die dit jaar een nieuwe televisie willen kopen, stelt 33% van een onderzochte groep televisiekijkers zeker een televisie aan te schaffen die geschikt is voor ontvangst van High Definition signalen. 52% overweegt een aanschaf. Tweederde van de ondervraagden weet dat HDTV haarscherp beeld en hoge kwaliteit geluid biedt.

Dat blijkt uit een representatief onderzoek van RMI dat is uitgevoerd in opdracht van NLkabel. Televisiekijkers werden in dat onderzoek gevraagd naar hun kennis en opvattingen over de stormachtige ontwikkelingen op het gebied van televisie.

Ruim de helft van de ondervraagden staat (zeer) positief tegenover alle recente ontwikkelingen op het gebied van televisie. Met betrekking tot HDTV verwacht tweederde van de Nederlanders meer kijk- en luistergenot. 12% verwacht met HDTV meer (interactieve zaken) met de televisie te gaan doen.

Slechts een zeer kleine minderheid van de ondervraagden, die overigens ook weinig televisie kijkt, heeft zijn bedenkingen. Van de ondervraagden die overwegen om een nieuwe televisie aan te schaffen denkt 52% erover na om een televisie te kopen die HD-kwaliteit kan bieden. 33% van de ondervraagden stelt zeker een HDTV te kopen.

Ondanks dat veel mensen niet weten welke zenders HDTV-kwaliteit bieden, weet eenzelfde percentage wél wat HDTV te bieden heeft: een betere kwaliteit van beeld en geluid. De meerderheid van de onderzochte kijkers zou een groter aanbod aan HD-programma’s toejuichen. Een kwart van de ondervraagden kijkt daarvoor naar de commerciéle omroepen. Volgens de ondervraagden kunnen die al snel programma’s in High-Definition aanbieden.

Rob van Esch, directeur van NLkabel, vindt dat dit onderzoek aangeeft dat Nederland op de goede weg is. “Nederland heeft internationaal gezien lang achtergelopen met de ontwikkeling van digitale televisie, maar we maken flink vaart. Dit onderzoek toont aan dat de consument er nu klaar voor is. En ook dat innovatie wordt gewaardeerd. Dat is een belangrijke steun voor de kabelsector. Daar zijn we blij mee!”

Over RMI en het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door fullservice onderzoeksbureau RMI. RMI ondervroeg een internetpanel van 608 personen van 18 jaar en ouder naar kennis, verwachtingen en gebruik van HDTV. Het onderzoek werd in februari van dit jaar uitgevoerd.

Over NLkabel
NLkabel is de vereniging van kabelbedrijven in Nederland, voorheen bekend als de VECAI. De netwerken van de kabelbedrijven zijn volledig gedigitaliseerd en geschikt gemaakt voor digitale televisie, internet en telefonie. Samen hebben de NLkabel-leden zes miljoen huishoudens als klant, waarmee 90% van de Nederlandse bevolking wordt bereikt. NLkabel-leden zijn gezamenlijk marktleider in (digitale) televisie.

Bron: NLkabel