Nikon D90 HD video review

4 november 2008 14:46 door Hans Wind

Nikon D90 HD video reviewDe nieuwe Nikon D90 DX-formaat digitale spiegelreflexcamera was de eerste digitale middelklasse spiegelreflex camera uitgerust met een filmfunctie in HDTV kwaliteit. Dat laatste was voor ons voldoende reden om deze camera nu eens aan een review te onderwerpen met de nadruk op de video eigenschappen.

Uitgebreide details van de Nikon D90 trof u al aan in ons eerdere artikel over deze camera en die zullen we hier dan dus ook achterwege laten.

Wat betreft de digitale fotografie eigenschappen van de camera is heel wat functionaliteiten overgenomen van de professionele grote broer van Nikon D90, de D300. Dat houdt in dat het met de fotografische eigenschappen van de D90 meer dan goed zit. Die laten we in dit review dan ook verder buiten beschouwing.

Nieuw op de D90 is Live View. Bij een standaard spiegelreflex camera kun je het te fotograferen onderwerp alleen door de optische zoeker bekijken. Met Liveview is dat beeld nu echter ook op de het LCD scherm achterop de camera te bekijken zoals dat ook bij compact camera’s het geval is. De spiegel in de camera klapt in de LiveView stand omhoog zodat het binnenkomende licht direct de lichtgevoelige cel (CMOS sensor) van de camera bereikt. In de Liveview mode zijn de mogelijkheden van de camera wat beperkter maar er opent zich ook een nieuwe optie en dat is bij de D90 de optie om HDTV video op te nemen in een resolutie van 720p.

Nikon D90 HDMI aansluitingKoppeling aan de HDTV
De Nikon D90 kan via de ingebouwde HDMI aansluiting op een eenvoudige manier gekoppeld worden aan een HD TV. Op die manier is het zeer eenvoudig om de opgenomen video beelden in 720p HD TV formaat weer te geven op de TV. De HDMI aansluiting heeft mini-HDMI formaat op de camera en met een mini-HDMI naar HDMI kabel kan de verbinding naar de HDTV worden gemaakt waarna overdracht van beeld en geluid probleemloos verloopt. Een mooie bijkomstigheid is het feit dat op die manier Live View ook op de HDTV wordt geprojecteerd.

HD Video in de praktijk
Voor video opname met geluid, of D-Movie zoals Nikon het noemt, moet worden omgeschakeld naar LiveView via een “Lv” knopje op de achterkant van de camerabody. Binnen LiveView kan vervolgens worden scherpgesteld door de ontspanknop van de camera half ingedrukt te houden. Na het indrukken van de “OK” knop op de achterkant van de camera start de opname die maximaal 2GB per shot groot kan zijn. Dat betekent 5 minuten per shot in de hoogste resolutie van 720p of 1280×720 beeldpunten in 24 frames per seconde. Deze opname snelheid is gelijk aan de snelheid waarmee professionele film bedrijven werken. De camera kan overigens ook video opnemen in 640×424 en 320×216 formaat waarbij de opname tijden per shot uiteraard veel langer zijn. Alle video (met geluid) opnamen worden gemaakt in Motion JPEG formaat. Na de initiĆ«le scherpstelling in LiveView is geen autofocus meer actief tijdens de opname. Daarnaast neemt de camera altijd op met Matrixmeting voor de belichting.

Tijdens de opname verschijnt, net als bij een videocamera in rood “REC” in beeld en wordt tevens de resterende opname tijd weergegeven. Uiteraard is de opnametijd afhankelijk van het gekozen filmformaat. Meteen valt op dat de camera onder matige lichtomstandigheden nog uitstekende video resultaten geeft. Ook is veel invloed op de opname mogelijk die bij een standaard videocamera vaak ontbreekt zoals bijvoorbeeld scherptediepte controle.

Ondanks het feit dat de D90 een grotere CMOS sensor aan boord heeft dan video camera’s levert de D90 een wat “zachtere” scherpte. Verder is de kwaliteit vaak bijzonder goed zolang maar niet al te snelle horizontale bewegingen worden gemaakt tijdens de opname. Daarbij kan namelijk zogenaamde “wobbling” optreden waarbij verticale lijnen wat vervormd worden. Bij normale camera bewegingen treedt dit effect echter niet op.

Onder minder gunstige lichtomstandigheden is de D90 met zijn grotere CMOS sensor duidelijk in het voordeel ten opzichte van een videocamera. Wij schoten met de 18-105mm kit lens fraaie resultaten mede dankzij de beeldstabilisatie van deze VR (Vibration Reduction) lens.

Conclusie Nikon D90 video review
De video optie van de D90 is een zeer welkome toevoeging op deze fraaie camera waarmee mooie film resultaten te bereiken zijn. Uiteraard blijft de primaire reden om de Nikon D90 aan te schaffen de digitale fotografie kant maar na wat oefening kunt u goede videoresultaten bereiken binnen de bovengenoemde beperkingen. Op die manier hoeft u weer een apparaat minder mee te nemen op vakantie of fototrip. Het is uiteraard wel zaak om een snelle, grote geheugenkaart aan te schaffen als u uw foto’s in RAW mode schiet en filmt in HD kwaliteit.

U kunt wat D90 videoresultaten bekijken op de Nikon website