Cookies



NPO HbbTV niet via KPN, UPC en Ziggo

30 mei 2014 07:02 door Hans Wind

NPO HbbTV niet via KPN, UPC en ZiggoVanaf afgelopen dinsdag biedt de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) de kijker interactieve televisie via HbbTV (Hybride Televisie), dat is een soort combinatie van TV en internet in één signaal. Deze dienst is beschikbaar via bijvoorbeeld de rode knop op de afstandsbediening. De kijker heeft daarmee direct toegang tot extra beeldmateriaal tijdens het NOS Journaal.

Binnenkort zijn via HbbTV ook NPO Plus en het speciaal voor het WK voetbal ontwikkelde NOS WK TV met een druk op de rode knop te zien.

Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO: “Net zoals wij eerder deden met de introductie van Teletekst, breedbeeld, HD TV en Uitzending Gemist bieden we met interactieve televisie een nog rijkere kijkbeleving. Ons publiek krijgt toegang tot een schat aan informatie met slechts een druk op de knop.
Het nieuwe tv-avondje is een combinatie van klassiek tv-kijken, uitgesteld kijken en extra informatie opzoeken. Met Hybride TV spelen we in op het nieuwe kijkgedrag van ons publiek.”

Lara Ankersmit, Hoofd Digitale Media van de NOS: “HbbTV biedt de mogelijkheid om live en on demand tv kijken te combineren op een scherm. Onze deelname is een experiment om te zien hoe wij onze video’s via deze interactieve dienst aan kunnen bieden, en hoe nieuwe manieren van tv kijken zich ontwikkelen.”

Interactief aanbod via HbbTV

Uitzending Gemist, de programmagids en de publieke radiozenders zijn al beschikbaar via Hybride TV. Daar komt nu een aantal opties bij. Het NOS Journaal van 20.00 uur biedt vanaf afgelopen dinsdag extra beeldmateriaal gelinkt aan het onderwerp dat op dat moment wordt behandeld. Later wordt dit uitgebreid naar andere journaals en kunnen meer programma’s hier gebruik van maken. Tijdens het WK Voetbal kunnen kijkers allerlei extra beelden en informatie opvragen, bijvoorbeeld de statistieken van de wedstrijd. Maar ook herhalingen van doelpunten of de hoogtepunten van duels die tegelijkertijd worden gespeeld. De NPO werkt daarnaast aan een virtuele doventolk speciaal voor kinderen die gebarentaal kunnen volgen, maar nog niet kunnen lezen. Binnenkort is ook de nieuwe abonnementsdienst NPO Plus via Hybride televisie te ontvangen.

In landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje is HbbTV inmiddels al succesvol uitgerold. Miljoenen kijkers kunnen daar via ether, satelliet of kabel gebruikmaken van de rode knop waarmee ze toegang krijgen tot uiteenlopende diensten.

In Nederland is HbbTV helaas alleen nog te zien bij Digitenne, Canal Digital, Glashart en enkele kleinere kabelmaatschappijen waaronder Caiway en Veendam. Het is merkwaardig dat de grootste providers zoals KPN, UPC en Ziggo het HbbTV signaal nog steeds niet doorgeven. De NPO probeert ook deze grote kabelmaatschappijen in ons land te bewegen om het signaal door te geven aan de kijker.

Bron: NPO

N.B. We zullen KPN, UPC en Ziggo om een reactie vragen en zullen die later toevoegen aan dit bericht.

Update 30 mei 2014 – Reactie KPN

KPN gaat tijdens het WK voetbal de NOS HbbTV-dienst met aanvullende informatie niet aanbieden.

KPN heeft kennis genomen van recente berichten over HBBTV. Vorig jaar heeft KPN hierover reeds met de omroepen gesproken. KPN heeft steeds een constructieve houding aangenomen. Die gesprekken hebben toen niet tot een resultaat geleid. Inmiddels is KPN binnen haar eigen IPTV omgeving ook al enige tijd volop bezig een faciliteit te bouwen die voor content- en/of aanvullende diensten (grotendeels), dezelfde mogelijkheden zal bieden als HBBTV. De recent in de pers genoemde toepassingen zullen dan ook via deze omgeving mogelijk worden. Naast de eigen interactieve toepassingen staat KPN zoals steeds open om met alle content partners te overleggen of, en zo ja, hoe invulling aan vragen kan worden gegeven vanuit de zijde van de content partners.

Update 2 juni 2014 – Reactie UPC

Zoals zaken er nu voorstaan, zal UPC HbbTV niet doorgeven aan haar klanten. Doorgifte van HbbTV valt niet onder de afspraken die wij met onze content partners hebben gemaakt. We bieden onze klanten al sinds 2005 / 2006 een geïntegreerde, interactieve dienst. Klanten hebben anno 2014 toegang tot content van alle programma-aanbieders. Zowel via portals, lineaire TV als on demand. Uiteraard blijven wij ons interactieve platform ontwikkelen en zijn wij continu in overleg met content partners om onze klanten een steeds completer, open platform met interactieve diensten aan te bieden. Door interactieve diensten via onze mediaboxen aan te bieden, hoeven klanten geen interactieve televisie aan te schaffen om van een dienst als HbbTV gebruik te kunnen maken. Overigens gebruiken wij daar ook al de rode knop voor op onze afstandsbediening. Tenslotte lijkt HbbTV ons een relevante dienst voor providers die zelf geen interactief tv-platform bieden.

Update 6 juni 2014 – Reactie Ziggo

Ziggo geeft het HbbTV signaal niet door in haar verzorgingsgebied omdat de technische standaarden die Ziggo gebruikt voor interactieve (televisie) diensten en de randapparatuur dit niet toelaten. Wij gebruiken de rode knop al voor andere – eigen – interactieve diensten. Natuurlijk kijken wij naar mogelijkheden om extra aanvullende diensten te leveren.