Cookies




Samsung nummer 1 op wereldwijde TV markt

5 december 2006 12:15 door Hans Wind

DisplaySearch logoUit recent gepubliceerd onderzoek van het bekende bureau DisplaySearch blijkt dat Samsung inmiddels wereldwijd de grootste TV leverancier is en dat geldt zowel in aantallen als in omzet gerekend. In aantallen heeft Samsung een marktaandeel van 11,2%, gevolgd door LG met 9,9%. Ook qua omzet is Samsung wereldleider met 15,2% en Sony is daar de nummer 2 met een aandeel van 10,3%. Ook qua groei staat Samsung bovenaan de lijstjes van DisplaySearch.

De totale wereldmarkt voor TV’s groeide in het derde kwartaal tot 45,5 miljoen stuks en dat was een stijging van 7% ten opzichte van het voorgaande kwartaal en 3% stijging ten opzichte van 2005.

De grootste groei werd gerealiseerd in de VS en China met respectievelijk 17% en 8% jaar op jaar terwijl Europa in dezelfde periode een daling van 16% liet zien, mede door tegenvallende verkopen rondom het WK voetbal.


Nog een paar aardige feiten uit het onderzoek zijn:

  • Het aandeel van Plasma TV’s liep terug in alle regio’s behalve Noord Amerika
  • LCD TV’s verkopen stegen met 99% jaar op jaar tot een totaal van 10,8 miljoen stuks
  • Het HDTV aandeel in de TV verkopen van het derde kwartaal was 28%. In Europa en de VS was dat percentage zelfs voor het eerst boven de 50%

Aantallen TV’s, marktaandeel per merk

Bedrijf

2ekw’06

3ekw’06

Groei

Samsung

10,6%

11,2%

14%

LGE

11,4%

9,9%

-6%

TTE

9,0%

9,8%

17%

Philips

7,1%

6,3%

-4%

Sony

6,3%

5,7%

-3%

Other

55,6%

57,1%

10%

Total

100,0%

100,0%

7%

Omzet TV’s, marktaandeel per merk

Bedrijf

2ekw’06

3ekw’06

Groei

Samsung

14,6%

15,2%

9%

Sony

10,9%

10,3%

-2%

Panasonic

9,4%

9,2%

2%

LGE

9,8%

8,5%

-10%

Philips

8,6%

7,7%

-7%

Other

46,7%

49,1%

9%

Total

100,0%

100,0%

4%

Bron: DisplaySearch