Cookies




Smart TV verandert TV landschap drastisch

3 oktober 2011 09:24 door Hans Wind

Smart TV verandert TV landschap drastischNederland telt in 2015 bijna een half miljoen betalende on-demand tv-kijkers. Dat betekent een explosieve stijging ten opzichte van de 10.000 betalende abonnees in 2010.

Dat voorspelt PwC in haar Entertainment & Media Outlook 2011-2015 voor Nederland. De onderzoekers verwachten dat – in navolging van het succes van Netflix in de Verenigde Staten – ook in Europa een markt ontstaat voor een betaald online tv-aanbod, dat niet via de reguliere tv-kanalen wordt uitgezonden.

Nieuwe verdienmodellen

‘In het recente verleden heeft de komst van iTunes van Apple de muziekwereld en de bijbehorende verdienmodellen op haar kop gezet. Een soortgelijke ontwikkeling staat ook voor de deur in tv-land’, stelt Marieke van der Donk, media-expert van PwC.
‘Als de consument technologieën als de smart-tv omarmt, zullen veel van de traditionele verdienmodellen verdwijnen.’

Machtsblokken

Volgens Van der Donk zijn de machtsblokken van de toekomst de hardwareproducenten (o.a. tablets, smartphones, internet enabled TV’s) en de bedrijven die de content leveren (o.a. tv-programma’s, films). Alle bedrijven die ertussen zitten – waaronder de televisiezenders, telecom- en kabelbedrijven – moeten hun toegevoegde waarde laten zien aan de consument. Want in principe heeft die alleen een ‘smart device’ en een internetverbinding nodig om over de content van zijn keuze te beschikken.

Van beschermen naar innoveren

Als reactie op deze ontwikkeling proberen de traditionele machtsblokken – televisiezenders, filmstudio’s, telecom- en kabelbedrijven – hun verdienmodellen te beschermen. De kunst is echter niet alleen te beschermen, maar ook te innoveren. Dit verklaart voor een groot deel de allianties die de afgelopen tijd gesmeed zijn in medialand. Daarnaast kiezen verschillende tv-zenders ervoor zelf te investeren in content creation. Kabelbedrijven proberen op hun beurt de klant te binden door het bieden van ‘triple play’: internet, telefonie, tv en video on-demand.

Mobiel TV kijken

Ook tv-kijken op de smartphone en tablet wint snel terrein. Waren er in 2009 nog zo’n 20.000 mensen die programma’s terugkeken op hun smartphone, in 2010 was dit aantal al tweeënhalf keer zo groot. Daarmee werd via mobiele telefoons zo’n tien procent van alle teruggekeken programma’s bekeken. Goed voor 17 miljoen views. Ook adverteerders beginnen het medium te ontdekken. Was de omzet uit advertenties rondom tv op mobiele devices nog te verwaarlozen, in 2015 gaat hier naar verwachting 13 miljoen euro in om. Meer dan er vandaag de dag besteed wordt aan reguliere online-advertenties rondom tv-programma’s.

Bron: PwC