Cookies



UPC krijgt fikse boete van Consumentenautoriteit

16 mei 2008 08:02 door Hans Wind

UPC krijgt fikse boete van ConsumentenautoriteitDe Consumentenautoriteit legt zeven boetes op aan het bedrijf UPC Nederland B.V. vanwege de wijze waarop UPC in 2007 via colportage en telefonische verkoop abonnementen op digitale televisie aanbood. De opgelegde boetes bedragen in totaal EUR 303.000*.

Naast de opgelegde boete moet UPC voortaan aan het begin van elk telemarketinggesprek duidelijk het commerciéle doel van het gesprek meedelen onder last van een dwangsom.

Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: “Consumenten zijn op basis van misleidende of onjuiste informatie overgehaald een dienst af te nemen waar ze zelf niet om hadden gevraagd en waarvoor ze moeite moesten doen om er vanaf te komen. Dit is in strijd met de elementaire regels van het consumentenrecht en daar treden wij tegen op.”

Achtergronden van het besluit
Om het gebruik van digitale televisie te stimuleren bood UPC bestaande abonnees de ‘mediabox’ aan die nodig is om het digitale televisiesignaal te kunnen ontvangen. Aan de mediabox was een abonnement op digitale televisie gekoppeld, waarvoor consumenten, eventueel na een gratis proefperiode, moesten betalen. In de onderzochte periode – 1 januari 2007 tot 1 april 2007 – hanteerde UPC hierbij onder meer de verkoopmethoden colportage en telefonische verkoop. Bij ConsuWijzer en de Consumentenbond kwamen veel klachten binnen van consumenten over de wijze waarop de mediabox werd aangeboden.

Consumenten beklaagden zich
• dat zij de mediabox gratis kregen aangeboden maar dat het niet duidelijk was dat ze na een proefperiode aan een abonnement bleken vast te zitten;
• dat ze expliciet hadden aangegeven geen mediabox te willen ontvangen, maar dat zij toch – soms zelf verschillende keren – een bezorger aan de deur kregen.

Naar aanleiding hiervan is de Consumentenautoriteit een onderzoek gestart.

Overtredingen
Na onderzoek heeft de Consumentenautoriteit vastgesteld, dat UPC overtredingen heeft begaan bij de verspreiding van de mediabox en de verkoop van abonnementen voor digitale televisie. De Consumentenautoriteit heeft geconstateerd dat UPC bij de telefonische verkoop van abonnementen voor digitale televisie de regels omtrent ongevraagde toezending en het sluiten van overeenkomsten op afstand heeft overtreden. Zo heeft UPC consumenten niet expliciet om toestemming gevraagd voordat hen de mediabox werd aangeboden en het abonnement op digitale televisie werd geleverd. Ook werd de mogelijkheid om de overeenkomst binnen zeven werkdagen te ontbinden niet vermeld. Bij het werven van abonnees via colportage heeft UPC bepalingen van de Colportagewet overtreden. Hier ging het met name mis op het punt van de informatieverstrekking. Deze was soms misleidend of onjuist en belangrijke informatie werd weggelaten.

Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit, hierover: “Bij colportage en telefonische verkoop ligt het initiatief bij de verkoper. De consument wordt wettelijk beschermd om te voorkomen dat hij tegen zijn zin allerlei zaken moet accepteren. Zo heeft hij recht op juiste en volledige informatie over het product dat wordt aangeboden. De consument moet toezending kunnen weigeren of het product probleemloos kunnen retourneren. Dit zijn de basisregels waaraan bedrijven die deze verkoopmethoden hanteren zich moeten houden.”

*UPC kan bezwaar en beroep aantekenen tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.

Bron: Consumentenautoriteit