Cookies




UPC gaat energieverbruik set-topboxen verlagen

14 september 2009 14:10 door Hans Wind

UPC gaat energieverbruik set-topboxen verlagenUPC Broadband, de Europese divisie van internationale kabelonderneming Liberty Global, heeft vandaag in Amsterdam op de IBC omroep- en mediabeurs een programma aangekondigd voor het verlagen van het energieverbruik van set-top boxen voor digitale televisie (UPC Mediaboxen).

In samenwerking met haar leveranciers Thomson, Pace en Cisco introduceert UPC een nieuwe generatie energiebesparende ‘groene’ set-top boxen en een software-update die zorgt voor energiebesparing met nieuwe en bestaande set-top boxen.

De initiatieven passen in het Liberty Global Climate Challenge-programma, een bedrijfsbreed milieuprogramma dat is gericht op het verlagen van kooldioxide emissies. Tevens helpen deze initiatieven UPC-klanten bij het terugdringen van hun kooldioxide ‘footprint’ en het verlagen van hun energierekening. UPC’s nieuwe generatie set-top boxen zullen minder dan 1 Watt in stand-by verbruiken, terwijl het gemiddelde verbruik (bij zowel actief gebruik als in standby) ongeveer 5,5 Watt kan worden, het niveau van bijvoorbeeld een wekkerradio. De uitrol van deze nieuwe generatie ‘groene’ boxen is van start gegaan in Zwitserland, Ierland en Polen en is gepland voor Nederland en andere landen vanaf het vierde kwartaal van 2009.

Nieuwe generatie
De nieuwe ‘groene’ set-top boxen van UPC zijn ontworpen om een stroomverbruik van minder dan 1 watt in stand-by te hebben. Ze verbruiken per huishouden ongeveer 5,5 Watt gemiddeld, wanneer ze 4,5 uur per dag actief zijn in de ‘eco’ mode. In 2010 zal een software-upgrade er voor zorgen dat deze set-top boxen aankomende verbruikseisen gaan overtreffen. De klant kan dan een gebruiksmodus kiezen waarbij de box – wanneer hij niet wordt gebruikt – automatisch overschakelt naar de stand-by modus met een laag stroomverbruik. De boxen worden geleverd door Thomson (SD DVR), Pace (HD) en Cisco (HD DVR). De nieuwe apparaten zullen in de loop van het 4e kwartaal 2009 in Nederland beschikbaar komen. De abonnements prijzen zullen als gevolg van deze introductie niet gewijzigd worden volgens een UPC woordvoerder.

Keuze
De nieuwe generatie ‘groene’ set-top boxen stellen de klant in staat zelf te kiezen tussen volledige functionaliteit, een ‘ecofunctie’ en tussen een ‘warme’ en ‘koude’ stand-by. De ‘koude’ stand-by heeft het laagste energieverbruik, maar vereist een iets langere opstarttijd (ongeveer 30 seconden) voor het tv kijken.
De drie nieuwe mediaboxen die werden aangekondigd zijn:
• De Thomson DCI6221 SD mediabox met DVR met dubbele tuner en tot 65 uur opnametijd.
• De Cisco 8485 HD mediabox met DVR met dubbele tuner en tot 140 uur opname tijd.
• De Pace DCR7111 HD mediabox.

UPC richt zich ook op het energieverbruik van bestaande set-top boxen door nieuwe software toe te passen waarmee deze boxen na een periode van inactiviteit automatisch naar de stand-by modus overschakelen.

“UPC Broadband is zich bewust van haar rol bij het helpen om de entertainmentindustrie energie-efficiënter te maken. Samen met onze leveranciers nemen we een reeks maatregelen voor ons eigen netwerk en onze gebouwen en kantoren om de koolstofemissies te verlagen. We helpen daarbij ook onze klanten bij het terugdringen van hun ‘carbon footprint’ en het realiseren van besparingen op de energiekosten,” aldus Gene Musselman, President van UPC Broadband. “Ons beleid inzake maatschappelijk verantwoord ondernemen is gericht op het implementeren van dergelijke milieudoelstellingen in de normale bedrijfsvoering.”

Europese samenwerking
UPC en Liberty Global spelen een leidende rol in een samenwerkingsverband binnen de Europese industrie om het gebruik van energie-efficiëntere set-top boxen te versnellen. De industrie heeft hiertoe een vrijwillige overeenkomst (‘Voluntary Agreement’) ontwikkeld gericht op het stroomverbruik van set-top boxen. Liberty Global werkt met andere belanghebbenden aan steun voor dit initiatief, zoals met fabrikanten, dienstenaanbieders en software- en hardwareleveranciers, om tot een formele erkenning van deze overeenkomst door de EU te komen.

Climate Challenge-programma
Begin 2009 heeft Liberty Global ‘Climate Challenge’ gelanceerd, een bedrijfsbreed programma dat is gericht op de gevolgen van het bedrijf voor het milieu. Via dit programma wil het bedrijf het energieverbruik terugdringen en medewerkers helpen milieuvriendelijker te leven, zowel op het werk als thuis. De doelstelling van het programma is een aanzienlijke reductie van de ‘carbon footprint’ en het programma leidt tevens tot financiële besparingen. De vijf hoofdelementen zijn: ‘Terugdringen van de de ‘carbon footprint’, ‘netwerkefficiëntie’, ‘Verbeteren van de efficiëntie van gebouwen en kantoren’, ‘alternatieve energieoplossingen’ en ‘Bewustzijn en gedragsverandering’.

Bron: UPC