Cookies



Verkoop platte TV schermen versnelt

30 november 2007 08:43 door Hans Wind

Verkoop platte TV schermen versneltUit de tweede editie van de Monitor Digitale Televisie in Nederland blijkt dat de verkoop van platte schermen nog steeds versnelt, net het aantal huishoudens dat digitale televisie via één van de infrastructuren ontvangt. In het afgelopen jaar groeide het aantal huishoudens met digitale televisieontvangst met meer dan 40% tot 2,8 miljoen, zo blijkt uit de nieuwe editie van de Monitor Digitale Televisie.

Het aandeel van de platte schermen in de verkopen van televisies is in het derde kwartaal gegroeid tot 90%. En daarvan is inmiddels ook meer dan 90 % geschikt voor HD ontvangst. Het aantal huishoudens met een platte televisie staat inmiddels eveneens op ongeveer 40%. Daarvan is 65% HD Ready of een Full HDTV.

De snelle groei van de verkoop van platte schermen gaat hand in hand met de snelle acceptatie van digitale televisie in Nederland. Ten opzichte van het derde kwartaal 2006 groeide het aantal huishoudens met digitale televisieontvangst met ruim 40%. In de derde kwartaal 2007 groeide het aantal huishoudens met digitale televisieontvangst opnieuw met 10% tot bijna 2,8 miljoen huishoudens.

Daarmee kijkt ongeveer 40% van de Nederlandse huishoudens inmiddels digitaal. Grootste groeiers afgelopen kwartaal zijn KPN, kabelmaatschappij CAIW en Tele2. De gefuseerde kabelmaatschappijen @Home, Casema en Multikabel naderen inmiddels het aantal aangesloten huishoudens van marktleider CanalDigitaal.

Monitor Digitale Televisie
De Expertgroep Digitale Televisie heeft de Monitor Digitale Televisie opgezet in samenwerking met GfK Benelux Marketing Services uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor zal de Expertgroep periodiek belangrijke ontwikkelingen in Nederland te publiceren rond de acceptatie van digitale televisie. De inzet is om de Monitor ieder kwartaal te publiceren.

Expertgroep Digitale Televisie
Sinds midden 2006 zet de Expertgroep Digitale TV zich in om de acceptatie van Digitale TV in Nederland te versnellen door het stimuleren van nieuwe diensten, de sector voor te bereiden op de introductie van HDTV in Nederland en informatie te bieden over de ontwikkelingen in Nederland. De Expertgroep Digitale TV is een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Expertgroep opereert als een industrieplatform waarin partijen zijn verenigd die gezamenlijk de dienst Televisie in Nederland verzorgen. Van producenten als Endemol en Eyeworks, via broadcasters als Publieke Omroep, RTL, SBS, facilitaire bedrijven als NOB en United Broadcast Facilities en distributiepartijen als UPC, Casema, Essent, KPN en Tele2.

Bron: iMMovator en GfK