Cookies



Wordt het nog wat met 3D TV?

5 januari 2012 11:26 door Hans Wind

Wordt het nog wat met 3D TV?Wordt het nog wat met 3D TV? Kent u die uitdrukking, zou dominee Gremdaat zeggen. Ook wij worden regelmatig benaderd met de vraag wat wij denken van de toekomst van 3D op de HD TV.

Fabrikanten grepen de 3D introductie gretig aan om een nieuwe impuls en prijs verhoging te kunnen brengen in HDTV land. De spectaculaire 3D film Avatar zorgde daarbij zeker voor de nodige hype.

We kunnen ons echter de vraag stellen of de zoveelste poging om 3D op de kaart te zetten, ook al gebeurt dat nu met veel betere techniek dan bij eerdere pogingen, ook werkelijk zal slagen.

Er zijn nogal wat factoren die een rol spelen bij de introductie van 3D TV en we proberen ze nog eens op een rijtje te zetten.

• Er zijn geen reguliere 3D TV uitzendingen beschikbaar. Er zijn enkele demo zenders beschikbaar (voornamelijk op de satelliet) maar in Frankrijk heeft CanalDigiaal recent al weer besloten om hun 3D zender te sluiten wegens gebrek aan belangstelling. 3D is voor de televisiemakers duidelijk een brug te ver en dat geldt zowel voor de publieke als de commerciële omroepen die nog steeds druk in de weer zijn om het percentage HD uitzendingen op een enigszins redelijk niveau te krijgen.

• In de bioscopen raakt het nieuwe van 3D er inmiddels ook al wat af en ook daar begint de bril, die voor het kijken naar 3D nog steeds vereist is, steeds meer weerstand op te roepen. Aan de andere kant kunnen we wel constateren dat de 3D film “Nova Zembla” weer goed loopt in de Nederlandse bioscopen.

• Het aanbod van echt in 3D opgenomen films op Blu-ray groeit maar zeer langzaam. Het aanbod in animatiefilms is redelijk maar bij andere films wordt vaak content aangeboden die zeer matig is omgezet van 2D naar 3D. Slecht geconverteerde content is natuurlijk geen reclame voor 3D.

• Het aantal HD TV’s met 3D aan boord is weliswaar sterk gestegen vorig jaar maar dat betekent echter niet dat de consument ook daadwerkelijk 3D kijkt op deze TV’s. Elke behoorlijke HD TV vanaf de middenklasse heeft inmiddels wel 3D aan boord maar van deze kopers heeft slechts een zeer klein percentage een geschikte 3D Blu-ray speler en zoals eerder opgemerkt ontbreken de 3D TV uitzendingen. Verkoopcijfers van TV’s met 3D zijn dus zeker nog geen goede indicatie van de daadwerkelijke acceptatie van 3D. Marktonderzoeker GfK probeert hier wat meer duidelijkheid in te scheppen maar de cijfers zijn nog niet beschikbaar.

• De strijd tussen de fabrikanten met een actief 3D systeem (met schakelende 3D bril) en het passieve 3D systeem (met polarisatie bril) betekent dat in deze opstartende markt weer twijfel komt over de standaards. Een dergelijke strijd, waarbij het er soms hard aan toegaat, helpt niet bij de acceptatie van 3D. Ook zijn er nog steeds verschillende soorten actieve 3D brillen die niet uitwisselbaar zijn. Er wordt gewerkt aan een standaard maar de vraag is of dat al niet te laat is.

• Niet elke consument is in staat vanuit een stereoscopisch beeld diepte te zien zonder ongemakken als hoofdpijn of duizeligheid. Er wordt door de fabrikanten zelfs op gewezen dat langdurig 3D kijken niet verstandig is. Sommige 3D televisies hebben zelfs een ingebouwde waarschuwing die verschijnt als te lang 3D wordt gekeken.

• De eerste modellen van een type 3D TV zonder bril beginnen op de markt te verschijnen. De prijzen liggen echter nog bijzonder hoog omdat voor deze techniek een zeer kostbaar 4K scherm nodig is in 3D nog een redelijke resolutie te behouden. Van deze ontwikkeling mogen we dan ook pas op langere termijn invloed verwachten.

We zullen zien of de komende CES beurs in Las Vegas 3D weer wat nieuw leven in kan blazen.

De Nederlandse omroepen hebben voorlopig hun handen nog vol om te zorgen dat we eindelijk eens wat meer echte HD content op onze dure HD TV te zien krijgen.